آرایش مثلث و آرایش مستطیل

آرایش مثلث و آرایش مستطیل 

نوشته ی توماس میرز

ترجمه ی فرهاد مقدم سلیمی

 

 

مثلث‌های صعودی و نزولی

الگوی نموداری مثلث‌های صعودی و نزولی، به ترتیب در شکل‌های ۷ و۸  آمده است.

 

آرایش مثلث ۱

 

 

آرایش مثلث نزولی

 

ارتباط مثلث‌ها با قیمت: در مثلث صعودی، قیمت‌ها بین خط مرزی افقی در سقف آرایش و خط مورب صعودی در کف آرایش نوسان می‌کنند. مثلث صعودی وقتی بوجود می‌آید که تقاضا در حال رشد باشد،  اما تا جایی افزایش یابد که به سطح عرضه در حد قیمت معینی برسد. وقتی عرضه جذب گردد، قیمت‌ها مثلث را می‌شکنند و به سرعت بالا می‌روند.

در مثلث نزولی، حالت عکس اتفاق می‌افتد. قیمت‌ها بین خط مورب نزولی در سقف و خط مرزی افقی در کف آرایش نوسان می‌کنند. مثلث نزولی موقعی تشکیل می‌گردد که عرضه درحال رشد باشد، اما تا جایی افزایش می‌یابد که به سطح تقاضا در حد قیمت معینی رسد. وقتی تقاضا خسته شود، قیمت‌ها معمولاً به صورت آرایش های میان مدت هستند که در مدت یک تا سه ماه کامل می‌شوند.

ارتباط مثلث‌ها با حجم: وقتی قیمت‌ها به سمت زاویه مثلث (صعودی یا نزولی) نزدیک می‌شوند، حجم کاهش می‌یابد. شکست قیمت‌ها نیز وقتی اتفاق می‌افتد که حجم یکباره زیاد شود.

وقوع مثلث‌ها: مثلث‌های صعودی و نزولی در نمودار‌های روزانه به کرات اتفاق می‌افتند. در نمودار‌های هفتگی نیز اگر چه زیاد اتفاق نمی‌افتند، اما وقوعشان غیر عادی نیست.

اهمیت تکنیکی‌مثلث ها: مثلث‌های صعودی و نزولی، فرصت بسیار مناسبی را برای سود بردن از نوسانات قیمت فراهم می‌آورند. مثلث‌های صعودی، چشم انداز بازار افزایشی را نشان می‌دهند و مثلث‌های نزولی نیز نشان دهنده بازار کاهشی سهام هستند.

مثلث‌های صعودی و نزولی، هر دو به طریق مشابهی هدف‌های قیمتی یکسانی را پس از شکست قیمتها نشان می‌دهند. این هدف‌های قیمتی در شکل ۷ و ۸ منعکس شده است.

 

 مستطیل‌ها

مثال‌هایی از الگوهای نموداری مستطیلی بازار افزایشی و کاهشی، به ترتیب در شکل‌های ۹ و ۱۰ آمده است.

 

آرایش مستطیل افزایشی

 

آرایش مستطیل کاهشی

ارتباط مستطیل‌ ها با قیمت: الگوی مستطیل از حرکت افقی قیمت‌ها بوجود می‌آید. کافی است سقف‌ها را با خطی افقی و کف‌ها را با خطی افقی دیگری به هم وصل نماییم تا آرایش مستطیل تشکیل گردد. منطقه‌ای که در مستطیل تشکیل می‌گردد، به نام «منطقه مبادله»[۱] نیزمشهور است. آرایش مستطیل‌ها هنگامی تشکیل می‌گردد که عرضه یکنواخت اوراق بهادار با قیمت معین و تقاضا در قیمت پایین‌تری وجود داشته باشد. وقتی که قیمت پایین می‌‌آید، اوراق بهادار خریداری می‌گردد و قیمت دوباره بالا می‌رود تا به مرز بالای قیمت برسد و مردم دوباره آماده می‌شوند تا سهام را بفروشند و قیمت آن را تا سطح قیمت پایین، کاهش دهند. این اتفاق تا جایی تکرار می‌شود که یکی از دو طرف دست بکشند و الگو شکسته گردد.

قیمت بسته شدن سهام در بالا یا پایین مستطیل و خطوط مرزی، جهت حرکت سهام را معین می‌سازد. اگر قیمت بسته شدن سهام بالای خط مرزی بالایی باشد، احتمال می رود که قیمت‌ها بالا روند. ازطرف دیگر، اگر قیمت بسته شدن سهام زیر خط مرزی باشد، انتظار این است که قیمت‌ها کاهش یابند.

ارتباط مستطیل‌ ها با حجم: مقدار حجم و نوع افزایش یا کاهش آن می‌تواند سرنخ خوبی برای تشخیص این نکته باشد که آرایش مستطیل در بالا یا پایین شکسته می‌شود.اگر حجم وقتی که قیمت بالا می‌رود، بیشتر از وقتی باشد که قیمت سهام پایین می‌آید، انتظار می‌رود قیمت در بالای آرایش مستطیل شکسته شود. ازطرف دیگر، اگر حجم وقتی که قیمت پایین می‌آید، بیشتر از وقتی باشد که قیمت سهام بالا می‌رود،انتظار این است که قیمت در پایین آرایش مستطیل شکسته شود.

وقوع مستطیل ها: مستطیل‌ها زیاد اتفاق می‌افتند و شناسایی آنها ساده است.

اهمیت تکنیکی مستطیل‌ ها: قیمت بسته شدن سهام بالای خط مرزی بالا یا پایین خط مرزی پایین، جهت حرکت سهم را نشان می‌دهد. مستطیل‌ها نمی‌توانند هدف قیمتی خاصی را پس از شکسته شدن آرایش مشخص نمایند و تنها، جهت بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت سهام را نشان می‌دهند.

[box]

برخی از سرمایه‌گذاران کوتاه مدت، از آرایش مستطیل برای نوسانگیری استفاده می‌کنند. آنها وقتی که قیمت به حدود مرز پایین می‌رسد، سهام را می‌خرند و وقتی به مرز بالای مستطیل می‌رسد، می‌فروشند. در بازارهای خارجی که «سفارش توقف زیان»[۲] وجود دارد، سرمایه گذاران برای حمایت خود در مقابل وقوع شکست قیمت، هربار که می‌خرند یا می‌فروشند، سفارش خود را به صورت «توقف زیان» در خارج از مرز‌های بالا یا پایین می‌دهند تا هرگونه ضرر بالقوه را به حداقل رسانند. اگر الگو شکسته شود، با ضرر اندکی از سفارش خارج می‌شوند و به سرعت سفارش جدید شکست قیمت می‌دهند.

[/box]

[۱] Trading Zone

[۲]  Stop –Loss Order

پاسخی بگذارید