آرایش نعلبکی در تحلیل تکنیکی

آرایش نعلبکی در تحلیل تکنیکی

نوشته ی توماس میرز

ترجمه ی فرهاد مقدم سلیمی

 

اگر شما نیز مدتی از روش تحلیل بنیادی استفاده کرده‎ باشید، بدون شک متوجه شده‎اید که در بسیاری اوقات، سهام شرکت سود ده، برای مدت نسبتاً طولانی کاهش می‎یابد یا سهام شرکت زیان ده در مدتی کوتاه، به مقدار قابل توجهی افزایش می‎یابد.
اگر همه ما منطقی بودیم و می‎توانستیم احساسات خود را از تصمیمات سرمایه‎گذاریمان تفکیک نماییم،‌ آنگاه روش تعیین قیمت سهام براساس سود آینده یا همان «تحلیل بنیادی»، به نحو درخشانی درست کار می‎کرد و از آنجا که انتظارات کاملاً منطقی داشتیم، قیمتها تنها هنگامی تغییر می‎کرد که اطلاعات سهام منتشر می‎شد. اما در بازار واقعی این حالت هرگز اتفاق نمی‎افتد. همان‌طور که گفتیم، بازیگران بازار، بارها و بارها شرکت‎هایی را با سودهای بالا دیده‎اند که سقوط کرده‎اند و شرکت‎های زیان دهی را نیز دیده‎اند که سهامشان به نحو چشمگیری افزایش داشته است.
اولین کسی‎که این موضوع اساسی را در بازار سرمایه دریافت، « چارلز داو» بود که می‎توان او را بنیان‎گذار « تحلیل تکنیکی » نامید. وی برای اولین‎بار در سال ۱۹۰۰ میلادی، براساس اطلاعات هر سهم، « نظریه داو» را تدوین کرد. بیشتر مطالعات او براساس «میانگین صنعتی داو جونز» و بوجود آوردن این شاخص مهم بود. داو متوجه شد که روند بازار صرفاً از سود و زیان و اطلاعات مالی شرکت‎ها تبعیت نمی‎کند، بلکه عوامل دیگری نیز در این زمینه تأثیر دارند. به‎نظر داو، بازار در عین بی‎نظمی،‌ نظم خاصی دارد.

نعلبکی‌ها (سقف‌های گرد و کف های گرد)

«سقف‌ها و کف‌های گرد» یا « نعلبکی‌ها» را در شکل های ۵ و ۶ مشاهده می‌کنید.

سقف نعلبکیکف نعلبکی

ارتباط نعلبکی‌ها با قیمت: بر خلاف خیلی از الگوهای نموداری برگشتی، کف‌ها و سقف‌های گرد در اثر تغییرات بسیار کند در عرضه و تقاضا شکل می‌گیرند. تغییر نسبتاً متقارن در جهت روند اتفاق می‌افتد.
ارتباط نعلبکی‌ها با حجم: حجم در اولین قسمت از این الگو کاهش می‌یابد (برای نعلبکی سقف وقتی قیمت بالا می‌رود و برای نعلبکی کف، وقتی قیمت پایین می‌رود) و سپس، در قسمت دوم با کاهش قیمت (در سقف گرد) یا افزایش قیمت (در کف گرد) افزایش می‌یابد.
وقوع نعلبکی‌ها: سقف‌ها و کف‌های گرد خیلی کم اتفاق می‌افتند.
اهمیت تکنیکی نعلبکی‌ها: اهمیت آرایش سقف‌ها و کف‌های گرد صرفاً در نمایش برگشت سهام است. این آرایش مقدار بالا رفتن یا پایین رفتن سهم را نشان نمی‌دهد، اما تغییر جهت آن را به سمت صعودی یا نزولی خاطرنشان می‌سازد.

پاسخی بگذارید