علائم غلط در تحلیل تکنیکی

علائم غلط در تحلیل تکنیکی

نوشته ی Thomas Mayers

از کتاب Technical Analysis

ترجمه ی:

فردین صادقی زنجانی

فرهاد مقدم سلیمی

 

ارزش واقعی علائم غلط

در دروس قبلی از سلسله دروس تحلیل تکنیکی مقدماتی، مطالب زیادی در مورد انواع مختلف الگوهای نموداری،‌ خطهای روند و همچنین، نقاط حمایت و مقاومت آموختید. قیمتها معمولاً، مسیری را دنبال خواهند کرد که درنهایت، در خطوط مرزی الگوی نموداری خاصی می‎شکنند یا از خط روند عبور می‎کنند یا به بالای سطح مقاومت نوسان می‎کنند یا به پایین سطح حمایت تنزل می‎یابند. با این‎حال، همیشه چنین وقایعی رخ نمی‎دهد.

اگر قیمتها در مسیری که توسط یک «شکست قیمت» [Breakout] مشخص شده است، حرکت نکنند، چه باید کرد؟

تحلیلگران تکنیکی با تجربه می‎دانند که علائم غلط در تحلیل تکنیکی، خود یکی از قابل اعتمادترین علایم نموداری است. اگر قیمتها در مسیری حرکت نکنند که توسط شکست قیمت مشخص شده است، آنگاه احتمال زیادی وجود دارد که قیمتها در مسیری کاملاً مخالف ادامه مسیر دهند.

تکنسین‎های ماهر، ارزش واقعی علائم غلط در تحلیل تکنیکی را تشخیص می‎دهند و نه تنها قادرند که از مبادله زیانبار جلوگیری کنند، بلکه می‎توانند با چرخشی ۱۸۰ درجه‎ای، مبادله را در مسیر مخالف هدایت کنند. برای بهره‎برداری از علائم غلط، نظم و ترتیب خاصی مورد نیاز است، اما عکس‎العمل سریع در این مورد می‎تواند بسیار مفید باشد. حال، به سه مثال در این زمینه‎ می‎پردازیم.

دام افزایشی

شکل ۱، نمونه‎ « دام افزایشی» [Bull Trap] را در مبادله سهام شرکت آتلانتا نشان می‎دهد. قیمتها، خارج از الگوی مثلث متقارن و به طرف قیمتهای بالاتر، علامت تغییر می‎دهند. با این حال، بعد ازنوسان مختصری به طرف بالا، قیمتها مجدداً وارد مثلث متقارن می‎‎شوند و به‎سرعت در داخل آن نوسان می‎کنند و به شدت، پایین می‎روند.

Bull Trap

 

این نوع علامت اشتباه، تحت عنوان «دام افزایشی» شناخته می‎شود، زیرا کسانی که با اعتقاد به افزایشی بودن بازار این سهام، در قیمت مورد اشاره اقدام به خرید کرده‎اند، دچار زیان می‎شوند. هرقدر حجم مبادله در دام افزایشی بیشتر باشد، به همان نسبت نیز زیان بالا می‎رود.

 

دام کاهشی

« دام کاهشی » [Bear Trap] به اندازه‌ دام افزایشی متداول نیست. این حالت هنگامی رخ می‎دهد که قیمتها در کف محدوده مبادلاتی یا سایر الگوهای نموداری، بشکنند و سپس، به طرف بالای این محدوده‌ مبادلاتی یا خط مرزی بالای الگوی نموداری موردنظر، حرکت کنند. در اینجا نیز همانند دام افزایشی، هرقدر حجم مبادله بیشتر باشد، به همان نسبت نیز زیان بالا می‎رود. زیرا افراد با اعتقاد به کاهشی بودن بازار در دام کاهشی، اقدام به فروش اوراق بهادار می‎کنند. درحالی‎که بلافاصله قیمت رو به بالا حرکت می‎کند.

شکل ۲، نمونه‎ای از دام کاهشی را درمورد سهام شرکت «جنرال داینامیک» نشان می‎دهد. بعد از اینکه قیمتها در محدوده مبادلاتی تثبیت می‌شوند، آنگاه به‎طرف خط مرزی پایین‎تر می‎شکند. با این حال، قیمتها قادر نیستند که حرکت به طرف پایین را تداوم بخشند. سپس، برگشتی بوقوع می‎پیوندد و قیمتها به شدت بالا می‎روند و از محدوده مبادلاتی موردنظر نیز فراتر می‎روند.

Bear Trap

 

علائم اشتباه در تحلیل تکنیکی خط روند

خطهای روند یکی از کاربردی‎ترین ابزارها در جعبه ابزار تکنسین‎ها هستند.
این خطها همچنین، برای اعلام تغییر مسیرهای غلط، کاملاً مستعدند. علاوه بر این، تغییر مسیر جزیی خطوط روند به نحوی که تداوم نیابد نیز عادی تلقی می‎شود. به همین‎دلیل، بسیاری از تحلیلگران تکنیکی قبل از شناسایی و تعیین قطعی تغییر مسیر خطوط روند، از فیلترهای زمانی و قیمتی خاصی استفاده می‎کنند. فیلتر زمانی به این معناست که قیمتها باید برای دوره‎های خاصی، بالا یا پایین خط روند موردنظر باشد. فیلتر قیمتی مستلزم این است که قیمتها به اندازه‌ حداقل مشخصی یا به میزان درصد خاصی نسبت به خط روند نوسان کنند، قبل از اینکه علامت موردنظر، پذیرفته شود.

 

حتی اگر از فیلترهای زمانی و قیمتی نیز استفاده ‎کنید، بازهم علایم اشتباه خط روند وجود خواهند داشت که فرصتهای سودآوری را به دنبال دارند، زیرا قیمتها اندکی بعد از ارسال علامت، به شکل نمایانی در مسیر خلاف علامت حرکت خواهند کرد. شکل ۳، علامت اشتباه خط روند را درمورد شاخص ۵۰۰ سهمی استاندارد و پورز نشان می‎دهد. شکست قیمت رو به پایین  خط روند صعودی، ازطریق سه نقطه نسبتاً پایین قبلی مشخص می‎شود که با افزایش فوری قیمتها در مسیر بازگشت به خط روند موردنظر دنبال می‎گردد. بعد از این نقطه، قیمتها به شدت بالا می‎روند.

علائم غلط خط روند

 

 خودآزمایی – پرسش‌های درست یا نادرست

درست یا نادرست بودن هر یک از عبارت‌های زیر را تعیین کنید.

  • ۱- علایم الگوهای نموداری، همیشه درست‎اند.
  • ۲- دام افزایشیهنگامی رخ می‎دهد که قیمتها در کف محدوده مبادلاتی یا سایر الگوهای نموداری بشکنند و سپس،‌ به طرف بالای این محدوده مبادلاتی یا خط مرزی بالایی الگوی نموداری، افزایش یابد.
  • ۳- معمولاً هرقدر حجممبادلات در دام کاهشیبیشتر باشد، سود حاصل کمتر (زیان بیشتر)‌ می‎شود.
  • ۴- خطهای روندبرای اعلام تغییر مسیرهای اشتباه،‌ کاملاً مستعدند.

پاسخها

۱- نادرست. علیرغم اینکه علایم الگوهای نموداری معمولاً صحیح‎اند،
اما همیشه درست نیستند.

۲- نادرست. دام کاهشی هنگامی رخ می‎دهد که قیمتها در کف محدوده مبادله ‌یا دیگر الگوی نموداری بشکنند و سپس، به طرف قسمت بالای این محدوده مبادلاتی یا خط مرزی بالایی الگوی نموداری افزایش یابد.

۳- درست.

۴- درست.

پاسخی بگذارید