اصل سوم تحلیل تکنیکی

اصل سوم تحلیل تکنیکی

ترجمه و اقتباس: فرهاد مقدم سلیمی

روندهای بازار تکرار می‎شوند.

آخرین اصل کلیدی روش تحلیل تکنیکی بازار سهام، این است که روندهای بازار دائماً درحال تکراراند. یعنی الگوهای مشخصی را می‌توان در فاصله زمانهای مختلف، روی نمودارها یافت، الگوهایی که دائم درحال تکرار شدن هستند. این اصل تحلیل تکنیکی به اصل بسیار مهم روانشناختی باز می‎گردد که انسانها در شرایط مشابه، عکس‎العمل‎های مشابهی از خود نشان می‎دهند. از آنجا که بازار سرمایه نیز انعکاسی از عملکرد انسانهاست، تکنسین‎ها این عکس‎العمل‎ها را مطالعه می‎کنند تا در موقعیتهای مشابه بتوانند عکس‎العمل‎های مشابه را پیش‎بینی نمایند.

درشکل ۳، تکرار روند‌های افزایشی و خنثی به صورت متوالی در مورد سهام شرکت پتروشیمی خارک، منعکس شده است.

art9

 

 

تعریف تحلیل تکنیکی

با درنظر گرفتن اصول و توضیحاتی که آمد، می‎توانیم تحلیل تکنیکی را به‎عنوان مطالعه‎ اوراق بهادار به‎طور اخص و کل بازار سرمایه به‎طور اعم، برپایه عرضه و تقاضا تعریف نماییم.

تکنسین‎ها با استفاده از انواع نمودارها، «قیمتهای تاریخی»[۱] و «حجم»[۲] سهام مبادله شده، روند آینده‎ قیمتهای سهام را پیش‎بینی می‎کنند.

زیبایی تحلیل تکنیکی این است که می‎توان آن را در هر بازار و هر زمانی بکار برد. تکنسین می‎تواند «سهام»[۳]، «اوراق قرضه»[۴]، «اوراق مشتقه اختیار»[۵]، «صندوق‎های سرمایه‎گذاری مشترک»[۶] ، « قراردادهای آتی کالا »[۷] و بسیاری از ابزارهای دیگر سرمایه‎گذاری را با موفقیت تحلیل نماید.

تکنسین‎ها با بررسی نمودارهای «بین روزی»[۸]، «روزانه»[۹]، «هفتگی»[۱۰]، «ماهانه»[۱۱] و زمانی، سهام را در «کوتاه مدت»[۱۲]، «میان مدت»[۱۳] و «بلند مدت»[۱۴] تحلیل می‎نمایند.

[۱] Historical Prices

 

[۲] Volume

 

[۳] Stocks

 

[۴] Bonds

 

[۵] Options

 

[۶] Mutual Funds

 

[۷] Commodity Futures

 

[۸] Intraday

 

[۹] Daily

 

[۱۰] Weekly

 

[۱۱] Monthly

 

[۱۲] Short Term

 

[۱۳] Mid Term

 

[۱۴] Long Term

پاسخی بگذارید