اگر طی ده سال گذشته پیگیر امور بانکی، سرمایه گذاری یا ارز دیجیتال بوده اید، ممکن است با “بلاکچین”، فناوری ثبت سابقه در پشت شبکه بیت کوین آشنا باشید. در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بلاکچین، شما احتمالاً با تعریفی مانند این روبرو شده اید: “بلاکچین یک دفترکل توزیع شده، غیرمتمرکز و عمومی است.”

بلاک چین(زنجیره بلوکی) چیست؟

خبر خوب این است که در واقع فهمیدن بلاکچین آسان تراز آن است که فکرش را کنید. اگر این فناوری بسیار پیچیده است، چرا آن را “بلاکچین” می نامیم؟
در ابتدایی ترین سطح، بلاکچین به معنای واقعی کلمه فقط یک زنجیره بلوکی است. وقتی در این متن کلمات “بلاک” و “زنجیره” را می گوییم، در واقع در مورد اطلاعات دیجیتالی ذخیره شده در یک پایگاه داده عمومی صحبت می کنیم.

بلوک های موجود در این پایگاه از اطلاعات دیجیتالی تشکیل شده است.

بگذارید خرید از فروشگاه اینترنتی آمازون را مثال بزنیم:
بلاک ها اطلاعات مربوط به معاملات مانند تاریخ، زمان و مبلغ آخرین خرید شما از آمازون را ذخیره می کنند.
(توجه: این مثال آمازون برای خریدهای مصور است؛ خرده فروشی آمازون طبق این نوشتار روی اصل بلاکچین کار نمی کند.)

اخبار روز ارز دیجیتال در فرهاد اکسچنج

بلاک ها، اطلاعات مربوط به معامله گر در معاملات را ذخیره می کنند. یک بلوک برای خرید بزرگ شما از آمازون، نام شما را ثبت می کند. اما به جای استفاده از نام واقعی، خرید شما بدون هیچ گونه اطلاعات شناسایی با استفاده از “امضای دیجیتال” منحصر به فرد، مانند نوع نام کاربری ثبت می شود. بلوک، اطلاعاتی را که آن را از سایر بلوک ها متمایز می کند، ذخیره می کند.

تقریباً مثل شما و من که نام هایی داریم تا بتوانیم از یکدیگر متمایز شویم. هر بلوک کد منحصر به فردی به نام “هش” را ذخیره می کند که به ما امکان می دهد جدا از هر بلوک دیگری آن را رمزگذاری کنیم. هش ها کدهای رمزنگاری هستند که توسط الگوریتم های خاصی ایجاد شده اند. بیایید تصور کنیم که شما خرید پر زرق و برق  خود را در آمازون انجام داده اید. اما تصمیم می گیرید که خرید دیگری نیز انجام دهید. حتی اگر جزئیات معامله جدید شما با خرید قبلی شما تقریباً یکسان به نظر برسد، ما هنوز می توانیم به دلیل کدهای منحصر به فرد آن ها، بلوک ها را از هم جدا کنیم.

در مثال بالا هر بلوک برای ذخیره یک خرید واحد از آمازون استفاده می شود. اما واقعیت کمی متفاوت است. یک بلوک واحد روی بلاکچین بیت کوین می تواند بسته به اندازه معاملات حداکثر ۱ مگابایت داده را ذخیره کند. این بدان معناست که یک بلوک واحد می تواند چند هزار تراکنش را در خود جای دهد.

بلاکچین چیست؟ بخش دوم

بلاکچین

منبع آموزش

پاسخی بگذارید