تحلیل اقتصادی

تحلیل اقتصادی

 

نوشته ی فرهاد مقدم سلیمی

۱٫ نرخ بیکاری رسمی ایران برای سال ۹۱ برابر با ۱۲٫۳ درصد اعلام شده است. صندوق بین المللی پول روند نرخ بیکاری را در ایران افزایشی پیش بینی می کند. این پیش بینی البته وحی منزل نیست اما با توجه اوضاع اقتصادی کاملا محتمل به نظر می رسد. نمودار زیر که از سایت رسمی “صندوق بین المللی پول” اخذ شده ، روند نرخ بیکاری را نشان می دهد:

1

۲٫  نرخ تورم رسمی ایران به بیش از ۴۰ درصد رسیده و طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول به تدریج کاهش خواهد یافت و در انتهای یک دوره ی چهار ساله که پایان دور اول ریاست جمهوری آقای روحانی باشد به رقم ۲۰% خواهد رسید. نمودار زیر نشان می دهد که در همین دوران متوسط تورم جهانی عدد ۳٫۵ درصد پیش بینی می شود. اینکه تورم از بالای ۴۰ درصد به حدود ۲۰ درصد برسد البته خوشحال کننده است. اما اینکه یک تورم ۲۰ درصدی هم به خودی خود می تواند برای هر جامعه فاجعه باشد، اظهر من الشمس است.

2

۳٫ نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۹۱ از طرف دولت جدید منفی ۵ درصد اعلام شد و طبق گفته ی معاون وزیر اقتصاد امسال در حالت خوشبینانه نرخ رشد اقتصادی صفر خواهد بود.

۴٫ از سه گزاره ی بالا مشخص است که در حال حاضر کشور دچار “بیکاری بالا”، “تورم بالا” و “رکود اقتصادی” است. چنین شرایطی به طور اتوماتیک به “تضعیف ریال” منجر خواهد شد.

۵٫ چنانچه اوضاع تحریم کشوری تفاوت اساسی نکند و دلار نفتی به خزانه ی دولت تزریق نشود، با بهترین مدیریت ها نیز امکان جمع و جور کردن دولت بیش از حد فربه وجود ندارد و مجبور به چاپ اسکناس و افزایش کما فی السابق نقدینگی و در نتیجه شاهد “تضعیف ریال” خواهیم بود.

۶٫ چنانچه وضعیت تحریم ها فرق کند و اوضاع رو به بهبودی رود و امکان ورود دلار نفتی به خزانه ی دولت باشد، هزینه های جاری دولت اجازه ی فروش دلار کمتر از ۳۰۰۰ تومان را به دولت نخواهد داد. به نفع دولت است که حتی از این سطح نیز بالاتر رود.

۷٫ هر گونه خبر جدید – خصوصا خبر خوب راجع به توافق در مذاکرات مربوط به تحریم – ممکن است غیر حرفه ای های بازار را هراسان کند و صف فروش موقتی ایجاد کند که قیمت ریال را اندکی تقویت نماید، کما اینکه در هفته ی قبل دلار به زیر سه هزار تومان نیز سقوط کرد و برای لحظاتی به ۲۹۰۰ تومان نزدیک شد، اما روند کلی برای حرفه ای ها تغییر چندانی را نشان نمی دهد.

۸٫ نتیجه: تقویت ریال از حد کنونی که حدودا برابر با ۳۰۰۰۰ ریال در برابر هر دلار آمریکاست ، بسیار بعید به نظر می رسد . 

پاسخی بگذارید