برگرفته از کتاب Technical Analysis
ترجمه فرهاد مقدم سلیمی

آرایش های اصلی در تحلیل تکنیکی

قیمتها در بورس، با روند‌های[۱] مشخصی حرکت می‌کنند که هریک، تعاریف و دوره‌های زمانی مشخصی دارند. هرگاه روندی شروع به تغییر کند، نوعی آرایش خاص بوجود می‌آورد که این آرایش‌های تحلیل تکنیکی را به نام «آرایش‌های نموداری برگشتی»[۲] یا «الگوهای نموداری برگشتی»[۳]می‌شناسند.

کمک اساسی این آرایش‌ها آن است که در هر موقعیتی، جهت حرکت بازار به سمت بالا یا پایین را نشان می‌دهند. این آرایشها کمک می‌کنند تا سهام را پیش از آنکه خیلی بالا رود، بخریم و پیش از آنکه خیلی پایین آید، بفروشیم.

تکنسین‌ها به مرور زمان و به تجربه، آرایش‌های برگشتی فراوانی را کشف نموده‌اند که برخی به وفور و برخی کمتر اتفاق می‌افتند. برخی از این آرایش‌ها از لحاظ پیش‌بینی حرکت سهام بیشتر قابل اعتمادند و برخی کمتر.

در این درس به بررسی چند الگوی برگشتی معروف می‌پردازیم که اعتبار آنها در طی سالیان متمادی در بورس‌های جهان و اخیراً در بورس تهران نیز ثابت شده است.

قبل از توضیح الگوهای برگشتی، لازم است قدری در مورد نیروهای ایجاد کننده این آرایش‌ها صحبت کنیم.

نحوه ایجاد آرایش‌های مختلف در نمودار سهام

تشکیل «سقف بازار»[۴] و بازگشت متعاقب قیمت به سمت پایین، نتیجه غلبه یافتن عرضه سهام بر تقاضای آن است. یعنی وقتی عرضه زیاد و تقاضا کم می‌‌شود، در نتیجه، قیمت سهام شروع به پایین آمدن می‌کند. این روند را در تحلیل تکنیکی، به نام « توزیع »[۵] می‌شناسیم.

حالت مخالف موقعی است که «کف بازار»[۶] تشکیل می‌گردد و متعاقب آن، قیمت سهام بالا می‌رود. این حالت، نتیجه غلبه یافتن تقاضا بر عرضه سهام است که در تحلیل تکنیکی به نام «تجمع»[۷] شنا‌خته می‌شود.

در هر دو حالت بالا (توزیع و تجمع) غلبه تقاضا بر عرضه، عموماً به‌صورت تدریجی اتفاق می‌افتد. به‌این‌صورت که قیمت‌ها در موقعیتی شروع به نوسان می‌کنند تا اینکه بازگشت کاملی اتفاق افتد.

هرچه زمان شکل‌گیری آرایش برگشتی بیشتر باشد، علامت ایجاد شده توسط آن (علامت خرید یا فروش) قابل اعتمادتر است و زمان پیش‌گویی آن دقیق‌تر می‌شود. بنابراین الگوهایی که در طول دوره زمانی بیشتر ( مثلا یک ماه و بیشتر) شکل گرفته اند از نظر تکنیکی قابل اعتماد ترند.

1
آرایش های نموداری برگشتی [۸]

تکنسین‌ها در خلال سالیان متمادی، آرایش‌ها و الگوهای متعددی را در نمودارهای قیمت یافته‌اند که مهم‌ترین و قابل اعتمادترین آنها عبارتند از:

۱٫ « برگشت‌های کلیدی» [۹]

۲٫ « آرایش سر و شانه های سقف و کف» [۱۰]

۳٫ « نعلبکی‌های سقف و کف» [۱۱]

۴٫ « مثلث‌های صعودی و نزولی» [۱۲]

۵٫ « مستطیل‌ها» [۱۳]

۶٫ « سقف‌ها و کف‌های دو قلو و سه قلو» [۱۴]

۷٫ « لوزی‌ها» [۱۵]

۸٫ « کنج‌های افزایشی و کاهشی» [۱۶]

۹٫ « اسپایک ها یا آرایش های V » [۱۷]

در ادامه، در مورد هر یک از این آرایش‌ها بحث خواهیم کرد.

۱ Trends

[۲] Reversal Chart Formations

 

[۳] Reversal Chart Patterns

 

[۴]Top

 

[۵] Distribution

 

[۶] Bottom

 

[۷]Accumulation

 

[۸] Reversal Chart Patterns

 

[۹] Key Reversals

 

[۱۰]Head and Shoulders Tops and Bottoms

 

[۱۱] Rounding Tops and Bottoms

 

[۱۲]Ascending and Descending Triangles

 

[۱۳]Rectangles

 

[۱۴] Double and Triple Tops and Bottoms

 

[۱۵] Diamonds

 

[۱۶] Rising and Falling Wedges

 

[۱۷]V Formations (Spikes)

پاسخی بگذارید