آرایش های تحکیمی در تحلیل تکنیکی

آرایش های تحکیمی در تحلیل تکنیکی

نوشته ی توماس میرز

ترجمه ی فرهاد مقدم سلیمی

 

آرایش‌های تحکیمی
آرایش تحکیمی هنگامی تشکیل می‌شود که قیمت اوراق بهادار، به سرعت بالا و پایین رود و به سطحی برسد که عرضه و تقاضای موجود این حرکت، کاملاً جذب گردد. در آن نقطه ممکن است سه اتفاق بیافتد. اول، قیمت‌ها روند خود را تغییر دهند که درآن صورت، الگوی برگشتی اتفاق خواهد افتاد. دوم، ممکن است قیمتهاقبل از آنکه دوباره اوج گیرند، کاهش یا افزایش یابند تا به سطح حمایتی برسند. سوم، قیمت‌ها خنثی بمانند و « به صورت افقی » حرکت کنند که در این صورت، آرایش تحکیمی می سازند. این وضعیت، پایه‌ای برای حرکت بیشتر در جهت روند خواهد بود.
در اصل، آرایش تحکیمی را می‌توان به‌عنوان حرکت افقی قیمت تعریف کرد که حرکت سهام را به سمت بالا یا پایین مختل می‌کند. آرایش‌های تحکیمی فراوانی وجود دارند. در این درس، چهار آرایش را بررسی خواهیم کرد که عبارتند از پرچم‌های چهارگوش، پرچمهای سه گوش، الگوی سر و شانه‌های دنباله‌دار و مثلث‌های متقارن.
 پرچم‌های چهارگوش
الگوی پرچم چهارگوش در روند افزایشی را در شکل ۱ نمایش داده‌ایم.

پرچم

ارتباط پرچم چهارگوش با قیمت: الگوی پرچم همان‌طورکه از نامش پیداست، روی نمودار قیمت به صورت پرچم چهارگوش دیده می‌شود. این آرایش، توقف کوتاه مدت را در حرکت تقریباً عمودی سهام به سمت بالا یا پایین نشان می‌دهد. قیمت به‌صورتی حرکت می‌کند که الگویی شبیه پرچم ساخته شود، سپس در قسمت شکسته شدن (بالا یا پایین) ادامه می‌یابد.

ارتباط پرچم چهارگوش با حجم: حجم قبل از ایجاد آرایش، بسیار سنگین است. هنگام شکل‌گیری آرایش، حجم تا حد بسیار زیادی کم می‌شود. سرانجام، پس از شکل‌گیری آرایش و در نقطه شکست پرچم، حجم دوباره افزایش می‌یابد و بسیار سنگین می شود.

وقوع پرچم چهارگوش : پرچم‌ها را معمولاً می‌توان روی نمودارهای روزانه مشاهده نمود، اما از آنجا‌که شکل‌گیری این آرایش، زمان کوتاهی طول می‌کشد (معمولاً کمتر از چهار هفته)، به ندرت روی نمودارهای هفتگی تشکیل می‌شوند وروی نمودارهای ماهانه وجود ندارند.

اهمیت تکنیکی: پرچم‌ها عموماً در میان راه حرکت صعودی یا نزولی سهام اتفاق می‌افتند. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که پس از پایان آرایش، قیمت از همان جایی ادامه ‌یابد که قطع شده بود. یعنی، قیمت پیش از آغاز آرایش و پس از آن، تقریباً یکسان است.

پرچم‌های سه گوش

شکل ۲ الگوی نموداری «پرچم سه گوش» را در روند صعودی نشان می‌دهد.

پرچم سه گوش
ارتباط پرچم سه گوش با قیمت: پرچم سه گوش و چهار گوش، مشخصه‌های یکسانی دارند، بجز اینکه خطوط مرزی در پرچم سه‌گوش، همگرا و در پرچم چهارگوش، موازی هستند.

روند صعودی پرچم‌های سه‌گوش، به سمت پایین و در روندهای نزولی، به سمت بالا متمایل‌اند، پرچم‌های سه‌گوش نیز مانند پرچم‌های چهارگوش، از آرایش‌های باثبات هستند که در اثر بالا یا پایین رفتن سریع قیمت بوجود می‌آیند.

ارتباط پرچم سه‌گوش با حجم: قبل از ایجاد پرچم سه‌گوش، حجم بسیار سنگین است. با شروع شدن الگو، حجم بسیار اندک می‌شود. سرانجام، با تکمیل شدن آرایش و شکسته شدن پرچم سه‌گوش، حجم دوباره به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد.

وقوع پرچم سه‌گوش: مدت زمان تکمیل شدن پرچم سه‌گوش باید از چهار هفته کمتر باشد. بنابراین، این آرایش نیز همانند برادر خود، (پرچم چهار‌گوش)، بیشتر در نمودارهای روزانه قابل تشخیص است تا در نمودارهای هفتگی. آرایش پرچم سه‌گوش در نمودارهای ماهیانه مشاهده نمی‌شود و بیشتر در مرحله آخر یا مرحله دوم بازار کاهشی قابل مشاهده است.

اهمیت تکنیکی: پرچم‌های سه‌گوش عموماً در وسط راه حرکت صعودی یا نزولی ظاهر می‌شوند. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که پس از شکسته شدن آرایش، به همان اندازه‌ای به حرکت خود ادامه دهند که قبل از آرایش حرکت کرده‌اند.

 الگوی سروشانه‌های دنباله‌دار

الگوی سروشانه‌های دنباله‌دار در بازار افزایشی وکاهشی، به ترتیب در شکل‌های۳ و۴ نمایش داده شده است.

سر و شانه افزایشیسر و شانه کاهشی
ارتباط سر و شانه های دنباله دار با قیمت: الگوهای سروشانه‌های دنباله‌دار، نسبت به جهت روند قیمت و قبل از تشکیل، معکوس‌اند به این معنی‌که وقتی روند قیمت‌ها نزولی است، الگوی سروشانه‌های دنباله‌دار، سقف تشکیل می‌دهد (در مورد سقف و کف سروشانه‌ها، به درس ۳ مراجعه نمایید) و وقتی روند قیمت صعودی است، الگوی سروشانه‌های دنباله‌دار، کف تشکیل می‌دهد.

ارتباط سر و شانه های دنباله دار با حجم: حجم در الگوی سروشانه‌های دنباله‌دار، در شانه‌های چپ و سر و شانه ‌راست کاهش می‌یابد (بخاطر آورید که همانند آرایش سقف و کف سر و شانه، در این آرایش نیز حجم به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد).

وقوع سر و شانه های دنباله دار: الگوی سر و شانه‌های دنباله‌دار گاهی اوقات اتفاق می‌افتد.

اهمیت تکنیکی: اهداف قیمتی که توسط الگوی سر و شانه‌ها تعیین می‌گردد، توسط الگوی سر و شانه‌های دنباله‌دار نیز قابل تعیین است، اما این الگو به اندازه‌ برادر بزرگ خود قابل اطمینان نیست. بنابراین، اهمیت تکنیکی این الگو محدود به تعیین روند صعودی و نزولی پس از شکسته شدن آرایش است. اگر روند قبل از تشکیل آرایش، صعودی باشد، پس از آن نیز صعودی است و اگر نزولی باشد، پس از شکسته شدن آرایش نیز نزولی خواهد بود.

مثلث متقارن

تصویری از آرایش مثلث متقارن با روند صعودی در شکل ۵ آمده است.

مثلث متقارن
ارتباط مثلث متقارن با قیمت: قیمت بین دو خط همگرا که یکی شیب صعودی و دیگری شیب نزولی دارد، نوسان می‌کند و دامنه نوسان، به تدریج کوتاه و کوتاه‌تر می‌گردد. مثلثی که توسط دو مرز ساخته می‌شود، تقریباًمتقارن است و حداقل چهار نقطه برگشت قیمت باید در مثلث باشد. شکست در آرایش، از دو سوم تشکیل مثلث به بعد در هر زمان امکان‌پذیر است.

ارتباط مثلث متقارن با حجم: به تدریج که قیمت‌ها به گوشه مثلث نزدیک می‌شود، حجم نیز کم می‌شود. اگر شکست به سمت بالا باشد، حجم سنگین است و اگر شکست به سمت پایین باشد، حجم نیز طبعاً باید سبک باشد. البته، پس از چند روز دوباره سنگین می‌گردد. اگر شکست به سمت بالا با حجم پایین و یا به سمت پایین با حجم بالا همراه باشد، باید نسبت به اعتبار آرایش شک کرد.

وقوع مثلث متقارن: مثلث‌های متقارن را به کرات می‌توان در نمودارهای قیمت مشاهده نمود.

اهمیت تکنیکی: اگر شکست آرایش به سمت بالا و معتبر باشد، می‌توان انتظار داشت که قیمت تا جایی که خطی موازی با مرز پایینی نمودار قیمت را قطع کند، بالا رود. حالت عکس نیز برای شکست معتبر به سمت پایین است.

پاسخی بگذارید