تلگرام

گروه تلگرام، دومین عرضه اولیه سکه اش را تا ۱٫۷ میلیارد دلار پیش برده است.گفته می شود این بزرگترین عرضه اولیه سکه تا به حال بوده است.این عرضه اولیه برای کمک به طراحی آزاد این شبکه در محیط بلاک چین بوده است.

علاوه بر ۵۸۰ میلیون دلاری که تلگرام در فوریه امسال داشته است، در ماه اخیر نیز ۸۵۰ میلیون دلار دیگر نیز توسط سرمایه گذاران به دست آورده است.همچنین تلگرام ممکن است پیشنهاد های دیگری را قبول کند، مثلا ثبت شرکتش در  جزایر ویرجین بریتانیا  یا شرکت در بورس ایالات متحده.

این کمپانی که توسط پاول دروف تاسیس شده است، قصد دارد تا پروژه تلگرام تحت بلاک چین را با عرضه اولیه سکه به دست آورد.هدف آن هم این است که مبادلات سکه خود یعنی gram را سریعتر از بیت کوین و اتریوم انجام دهد نه در بلاک چین سابق، در بلاک چینی با تکنولوژی بالاتر  و قدرت بیشتر.حتی ممکن است بتواند با روش های متداول جا به جایی پول مانند ویزاکارت و مسترکارت ها نیز رقابت کند.براورد کل عرضه توکن های این کمپانی ۵ میلیارد دلار است.

علاوه بر این ها علاقه ای که مردم به gram  نشان دادند حتی توانست کاربران فعال این شبکه اجتماعی را به ۲۰۰ میلیون برساند.علاوه بر این روزی ۷۰۰ هزار نفر نیز در این شبکه ثبت نام می کنند.پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۲ این شبکه ۱ میلیارد کاربر داشته باشد.

شک و تردید ها

با توجه به محبوبیت تلگرام نزد افراد به ویژه محبوبیت آن نزد سرمایه گذاران، برخی در مورد این شرکت به شک و تردید افتاده اند. در برنامه آینده این شرکت نیز آمده است که در سال ۲۰۱۸ پلتفرم تلگرام روی بلاک چین به اجرا در خواهد آمد و در هر ثانیه میلیون ها مبادلات در شبکه آن انجام خواهد شد اما صحبتی از چگونگی آن به میان نیامده است.

Matthew Green یکی از تحلیلگران بازار کریپتو این برنامه آینده تلگرام را واقعی نمی داند.وی می گوید این برنامه ها مانند این است که شخصی تازه وارد دنیای اینترنت شده، امکانات آن را دیده است و پس از آن میخواهد همان امکانات را پیاده سازی کند البته با کیفیت بالاتر.این هدف در حال حاضر به نظر دور از دسترس است.

در همین هفته گذشته که دسترسی افراد بعضی از مناطق به تلگرام قطع شده بود، تلگرام دلیل آن را اختلال در مرکز بانک اطلاعاتی خود عنوان کرد و این مسئله مورد توجه تعداد زیادی از مخاطبان قرار گرفته است.

در اخبار دیگر این شرکت آمده است که تلگرام پس از آن که حاضر به ارائه کلید های رمزنگاری برای سرویس امنیتی فدرال روسیه نشد، در معرض خطر مسدود شدن توسط این کشور است.وی تاکید کرد: اگر می خواهید با بستن این چیزها(شبکه های اجتماعی) جلوی تروریست ها را بگیرید باید کل شبکه اینترنت را ببندید. دوروف تاکید کرد درخواست ارایه اطلاعات کاربران تلگرام به مقامات امنیتی درخواستی مغایر با قانون اساسی روسیه درباره ” مکاتبات مخفی” است و از سوی دیگر به لحاظ تکنیکی نیز شبکه پیام رسان تلگرام امکان برآوردن آن را ندارد.

 

فرهاد اکسچنج ارائه دهنده خدمات بیت کوین