بلاک چین

دولت ها نمی توانند بیت کوین را نادیده بگیرند. سیاستمداران با تکنولوژی مشکلی ندارند اما در مورد ارزهای کریپتو مطمئن نیستند. آن ها این ارزها برای استفاده مجرمان جهت پول شویی می دانند.در طی چند هفته، گروه های وابسته به کمیسیون اروپا دو اظهار نظر کاملا متناقض درمورد این ارزها داشته اند.یکی از آن ها بیت کوین را ابزار پول شویی دانسته و دیگری آن را ابزاری برای حسابرسی.اما کدام یک صحیح است؟

بلاک چین خوب، بیت کوین بد!

اول فوریه،کمیسیون اروپا شروع به معرفی بلاک چین کرد.این برنامه به منظور برجسته کردن تحولات کلیدی بلاک چین، ترویج فعالیت در آن و مشارکت اروپا در فعالیت های بلاک چین است.مطبوعات اروپا به نقل از معاون رئیس جمهور گفته اند:فناوری بلاک چین میتواند به کاهش هزینه ها، افزایش اعتماد و امنیت کمک کند.

در تمامی اطلاعاتی که داده شده هیچ اشاره ای از بیت کوین به عنوان ارز رمزنگاری نیست.این یک موفقیت برای بلاک چین است که بلاک چین بدون ارزهای رمزنگاری شده نیز کارکرد دارد. یعنی کمیسیون اروپا مجبور نیست وقتی دارد از فواید بلاک چین صحبت می کند هیچ اسمی از بیت کوین به میان ببرد.

بلاک چین

هفته گذشته، News.Bitcoin.com از یک کارگاه آموزشی گزارشی تهیه کرد که برگزار کننده آن واحد نظارتی اتحادیه اروپا بود.موضوع این کارگاه اقدامات مربوط به پول شویی با ارزهایی مانند بیت کوین بود.این سایت نوشته است:

“پذیرش ارزهای رمزنگاری برای  مقاصد جنایی مانند تامین مالی تروریست ها در حال افزایش است. به منظور مبارزه با آن باید میان کشور های عضو اتحادیه اروپا یا حتی فراتر هماهنگی ایجاد شود و به این مشکل پاسخ دهد.”

این صحبت بر خلاف آمار و ارقام ها است.یافته ها نشان می دهد معادلات بیت کوین در ارتباط با فعالیت های غیرقانونی از سال ۲۰۱۳، ۰٫۶۱ درصد کاهش یافته است در حالی که این قبیل فعالیت ها ۴۰ درصد افزایش یافته است. این مشخص است که افراد برای کارهای غیرقانونی از بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده به دلیل سیستم تراکنشی آن استفاده می کنند.

بلاک چین

 

مسلما انتقال مالی در  بلاک چین بسیار ساده تر از انتقال میلیون ها دلار در بانک است. مشکل اصلی آن ها با پنهان بودن اطلاعات تراکنش ها است. البته ارزهای رمزنگاری برای پولشویی مناسب نیستند. با این وجود که اطلاعات مبدا در تراکنش ها پنهان است اما انجام پول شویی با این ارز ها اصلا کار آسانی نیست.کمیسیون اروپا نیز گفته است:بلاک چین یک ابزار عالی برای ذخیره اطلاعات نامحدود است. با توجه به انتظار اروپایی ها درباره امنیت و ردیابی، برخی ممکن است بیت کوین و دیگر ارز ها را برای فعالیت های جنایی بدانند.

شاید بهترین تفسیر درمورد این اظهارات متضاد در گروه، دید متفاوت نسبت به مسائل اداری و بانکی باشد. جهت اجرای قانون باید تمام اطلاعات مشخص باشد تا بتوان جنایتکاران را شناخت، لذا به کارگیری ارز های رمزنگاری تهدیدی برای اجرای قوانین است.گروه دیگر نیز با توجه به مزایای بسیار بلاک چین نواقص آن را نادیده گرفته است.بلاک چین نه خوب است و نه بد! روش استفاده از آن مهم است و به آن ارزش میبخشد.