Exchange analysis financial candlestick chart. Vector money stock trade, business finance market analysis illustration

در حالی که روش های زیادی برای استفاده و خواندن نمودار شمعی وجود دارد، تشخیص الگو اغلب برای پیش بینی جهت قیمت، روندها و حرکت کلی استفاده می شود. الگوها می توانند از یک یا دو شمع و حتی بیشتر ساخته شوند. بنابراین ما در زیر لیستی از الگوهای اصلی صعودی را تعریف کرده ایم.

آموزه هایی برای افراد تازه وارد در تحلیل تکنیکی – نمودار شمعی چیست؟

الگوهای صعودی

الگوی شمعی چکش

شکل ظاهری: چکش یکی از آسانترین الگوهای تشخیص است. مانند چکش، این الگو از یک بدنه شمع ساخته شده است که در قسمت پایین آن یک سایه بلند قرار دارد. بدنه معمولاً کوچک است و سایه فوقانی یا کوتاه است و یا اصلا وجود ندارد.

موارد مصرف: این الگو روند قیمتی معکوس قوی و افزایش بالقوه قیمت را نشان می دهد. این الگو فشار فروش بالایی را نشان می دهد، در حالی که در همان دوره معاملاتی فشار خرید کنترل عملکرد قیمت را پس می گیرد. یعنی این الگو نشان می دهد که پس از روند نزولی حاصل از فشار فروش، خریداران با ورود به بازار قیمت را افزایش داده اند.

الگوی شمع چکش معکوس

شکل ظاهری: تنها تفاوت چشمی برعکس با الگوی چکش، سایه ی بلند بالای بدنه صعودی کوچک است. این شمع سایه پایینی ندارد  و یا اگر هم داشته باشد سایه ی کوتاهی دارد.

موارد مصرف: چکش معکوس آغاز روند صعودی را نشان می دهد. این الگو نشان می دهد که در انتهای یک روند نزولی قدرت مجدد به دست خریداران بازار افتاده است و روند صعودی آغاز شده است.

فرهاد اکسچنج را بهتر بشناسید!

الگوی شمعی پوشاننده صعودی

شکل ظاهری: این الگو از دو شمع ساخته شده است که دو رنگ متفاوت دارند. اولین شمع نزولی (قرمز) است در حالی که دومی سبز است و شمع اول را می پوشاند. به عبارت دیگر، بدنه شمع دوم بزرگتر از شمع اول است. باید بین قیمت بسته شدن و باز شدن پوزیشن معاملاتی شکاف وجود داشته باشد. با این وجود این شکاف به ندرت در بازارهای رمزنگاری دیده می شود.

موارد مصرف: این الگو بیانگر افزایش فشار خرید و آغاز روند صعودی است. زیرا خریداران احتمالاً وارد بازار شده اند.

الگوی شمعی رسوخ گر

شکل ظاهری: رسوخ گر الگویی است که از یک شمع بلند نزولی (قرمز) و به دنبال آن یک شمع بلند سبز تشکیل شده است. بدنه شمع دوم از زیر روند نزولی یعنی بدنه شمع اول آغاز می شود. طی این الگو شمع دوم (صعودی) بیش از نیمی از بدنه شمع اول (نزولی) را پوشانده است.

موارد مصرف: این الگو آغاز یک دوره صعودی را نشان می دهد. فشار خرید در بازار افزایش یافته است، این نشان می دهد که گاوها علاقه مند به خرید با قیمت فعلی هستند.
گاوها سرمایه گذارانی هستند که موجب ایجاد روند صعودی در بازار می شوند.

ویدیو های آموزشی تحلیل تکنیکی را مشاهده کنید.

الگوی شمعی ستاره صبحگاهی

شکل ظاهری: ستاره صبحگاهی یک الگوی ساخته شده از سه شمع مختلف است. اولین شمع نزولی و بلند است. شمع دوم، سایه هایی بلند و بدنه ی کوتاه دارد. شمع سوم یک شمع بلند صعودی است که بالای نقطه میانی شمع اول بسته می شود.

موارد مصرف: این الگو نشان می دهد که روند نزولی فعلی قدرت خود را از دست داده است و یک روند صعودی آغاز شده است. این الگو به وسیله ی شمع سوم نشان می دهد که خریداران مجدد قدرت را در دست گرفته اند.

الگوی شمعی سه سرباز سفید

شکل ظاهری: الگوی سه سرباز سفید شامل سه شمع سبز است. شمع دوم در بدنه شمع اول و شمع سوم در بدنه شمع دوم باز می شوند و هر شمع بالای بدنه شمع قبلی بسته می شود. شمع ها معمولاً سایه های کوتاهی دارند و یا اصلا سایه ندارند.

موارد مصرف: این الگوها نشان دهنده فشار شدید خرید است که باعث بالا رفتن قیمت و حتی نشان دهنده تغییر قیمت در آینده است. هرچه شمع ها بزرگتر باشند فشار آن ها نیز بیشتر می شود.

منبع آموزش
وبلاگ ما را دنبال کنید.

پاسخی بگذارید