بانک سرمایه گذاری چیست؟

بانک سرمایه گذاری چیست؟

فرهاد مقدم سلیمی

Investment banking

بانکداری سرمایه‌گذاری نوعی فعالیت سرمایه‌گذاری است که توسط بانک سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود بانک‌های سرمایه‌گذاری در واقع مانند بانک‌های تجاری که واسطه میان وام دهنده و وام گیرنده می‌شوند به واسطه‌گری مالی می‌پردازند. با این تفاوت که بانکهای تجاری از وام دهنده «سپرده‌گذار» پول قرض می‌کنند و به وام دهنده وام می‌دهند در حالی  که بانکهای سرمایه‌گذاری کمک می کنند تا وام دهنده مستقیماً در شرکت وام گیرنده سرمایه‌گذاری کند.

فعالیت عمده بانک‌های سرمایه‌گذاری  انتشار اوراق بهادار از طرف شرکتها و دولتها،معاملات اوراق بهادار در بازارهای اولیه و ثانویه از طرف موسسات و اشخاص سرمایه‌گذار و ارائه مشاوره و خدمات مالی به مشتریان می باشد.

بانکهای سرمایه‌گذاری را می‌توان به سه گروه، خدمات کامل
(
Full-service)،منطقه‌ای و بوتیک تقسیم نمود، بانکهای سرمایه‌گذاری با خدمات کامل به موسسات بزرگی هستند که مجموعه‌ای کامل از خدمات سرمایه‌گذاری را توسط متخصصین خود در سطح بین‌المللی به مشتریان ارائه می‌نمایند.

بانک سرمایه‌گذاری منطقه‌ای، همانطور که از نامش پیداست، اقدام به ارائه خدمات در یک منطقه خاص می‌نماید.

بوتیک شرکتهای کوچکی هستند که تخصصاً در زمینه صنعت خاصی، خدمات ارائه می‌نمایند. مدیران ارشد بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگ پس از ترک شغلشان عموماً اقدام به تاسیس بوتیک می‌نمایند.

دردهه ۱۹۹۰، بانکهای سرمایه‌گذاری با استفاده از طولانی‌ترین دوران صعود قیمت‌ها، ضمن ارائه گسترده‌تر خدمات، رشد قابل ملاحظه‌ای کردند. افزایش صندوق‌های مشاع (Mutual fund ) و استقبال سرمایه‌داران کوچک از این نوع سرمایه‌گذاری باعث گردید تا فعالیتهای کارگزاری، بانکهای سرمایه‌گذاری با سودآوری قابل ملاحظه‌ای همراه باشد. همچنین افزایش چشمگیر شرکتها
High – tech و نیاز این شرکتها به جذب منابع مالی موجب گردید تا بانکهای سرمایه‌گذاری بازار پرحجمی از IPO را تجربه نمایند. ضمن اینکه ادغام و خرید شرکتها درآمد نسبتاً زیادی از ارائه خدمات مشاوره نصیب بانکهای سرمایه‌گذاری نمود.

#بانک-سرمایه-گذاری

2 thoughts on “بانک سرمایه گذاری چیست؟”

پاسخی بگذارید