سوال این جلسه این است که آیا کریپتوکارنسی ها و بلاک چین حباب هستند که روزی از خواب بیدار شویم و از بین رفته باشند؟

بلاک چین یک تکنولوژی جدید است و دو نگاه متضاد راجع به آن وجود دارد. هر کار جدید و پدیده ی جدید با مخالفت های مختلف روبرو می شود و تا وقتی نتواند خود را ثابت کند، مخالفت ها ادامه خواهد داشت.

الوین تافلر Alvin Toffler کتابی دارد به نام شوک آینده. او در این کتاب از تکنولوژی هایی نام برده است که با این مشکل روبرو بودند. برای مثال در سال ۱۸۶۵ میلادی، سردبیر یک روزنامه آمریکایی در سر مقاله اش نوشت: “اشخاص کاملا مطلع و دانا می دانند که امکان انتقال صدا از طریق سیم امری محال است و حتی اگر بر فرض محال چنین چیزی هم عملی شود، هیچ فایده علمی در بر نخواهد داشت.”
حدود ۱۰ سال بعد تلفن از آزمایشگاه الکساندر گراهام بل سر بدر آورد و جهان را دگرگون ساخت.

ویدیو های آموزشی ما را دنبال کنید.

مورد دیگر یک اختر شناس و ریاضیدان بسیار مشهور کانادایی به نام SIMON NEW COMB در مقاله ی معروفی نوشت: “هیچ یک از ترکیبات احتمالی عناصر شناخته شده، هیچ یک از اشکال ماشین ها وشکل های شناخته شده ی انرژی را نمی توان طوری با هم تلفیق کرد و از آنها ماشینی ساخت که انسان به کمک آن بتواند مسافت های طولانی را در هوا پرواز کند.”
کمتر از یک سال بعد از این نقل و قول، برادران رایت – WRIGHT – با اولین هواپیمای جهان به هوا برخاستند.

ز همه بدتر پیش بینی ارنست رادرفورد – ERNEST RUTHERFORD – کاشف و پدر ساختار هسته ای اتم بود. وی در سال ۱۹۳۳ میلادی پیش بینی کرد که انرژی موجود در هسته هرگز آزاد نخواهد شد. تنها ۹ سال پس از این پیش بینی، اولین واکنش زنجیره ای هسته ای به وقوع پیوست. به جرات می توان گفت که اگر این پیش بینی رادرفورد، بسیاری از دانشمندان جوان را مایوس نکرده بود ، شکافت هسته ی اتم بسیار زودتر اتفاق می افتاد.

بلاک چین و کریپتوکارنسی ها یک حباب هستند؟
حال این صحبت ها را بگذارید در کنار صحبت هایی که درباره بیت کوین و بلاکچین شده است. اقتصاددان هایی هستند که معتقدند بیت کوین یک حباب است.
مانند STEPHEN S. ROACH ، JOSEPH STIGLITZ و …..
نظر وارن بافت WARREN BUFFETT : “بیت کوین را فقط احمق ها می خرند فقط به این امید که به احمق تر از خودشان به قیمت بالاتر بفروشند.”

در فرهاد اکسچنج درآمد کسب کنید!!

نکته ای که هست این است که حتی بدبینانه ترین نظر ها هم بین تکنولوژی بلاک چین و کریپتوکارنسی ها به عنوان یک محصول جانبی تکنولوژی بلاک چین تمایز قائل شده اند. تکنولوژی بلاک چین از دل بیت کوین بیرون آمد. یعنی می توان بیت کوین را مادر بلاکچین دانست. اما این فرزند بیت کوین طوری پیشرفت کرد که در مدت کمی به مادر مادر خود تبدیل شد.
امروزه ما بلاک چین را مادر بیت کوین می دانیم. اگر چه بلاک چین از دل بیت کوین بیرون آمد اما بلاک چین مادر تمام کریپتوکارنسی ها و همینطور ایده های نوین که بر اساس تکنولوژی بلاک چین بوجود آمدند یا در حال بوجود آمدن هستند.

نظرات منفی ای که ما از اقتصاد دان های بزرگ آوردیم بیشتر راجع به خود کریپتوکارنسی ها بود تا تکنولوژی بلاک چین در کنار این نظرات منفی می توانید از طریق اینترنت با نظرات مثبت هم مواجه شد. مثل پیش بینی John McAfee که در توئیتر خود نوشت:
“انتظار دارم تا پایان سال ۲۰۲۰ قیمت بیت کوین تا ۱۰۰۰۰۰۰دلار برسد.”

برگردیم به سوال اول جلسه: “آیا کریپتوکارنسی ها حباب هستند؟”
در پاسخ دو نظر داریم:
۱.بلاکچین تکنولوژی جدید و کارآمدی است که می تواند در حد اختراع چرخ یا توربین بخار یا اینترنت قرار گیرد.
۲.در مورد کریپتوکارنسی ها شاید بهتر باشد اجازه دهیم زمان بیشتری بگذرد تا بتوانیم با دید بهتری نسبت به آن ها و حباب بودنشان قضاوت کنیم.

وبلاگ ما را دنبال کنید.

پاسخی بگذارید