Waving flag with Goldman Sachs logo against sky and clouds. Editorial 3D

در تاریخ ۲۷ می سال ۲۰۲۰ گزارشی توسط گلدمن ساکس که یک investment banker معروف در آمریکا است ارائه شد. در گزارش وی بر روی بیت کوین نظر منفی ارائه شده بود.

این اولین بار نیست که به بیتکوین حمله می شود. اگر خاطرتان باشد در جلسه سیزدهم ما نظرات منفی زیادی راجع به بیت کوین از سوی سرشناس های وال استریت و بازار سرمایه را نقل کردیم . نظر آن ها کاملاً روی خرید بیت کوین و اصولا ورود به crypto asset ها کاملا منفی بود.

از جمله گفته ی وارن‌بافت را نقل کردیم. او گفته بود:
“بیت کوین را احمق هایی می خرند که امیدوارند اون رو به یکی احمق تر از خودشون به قیمت بالاتر بفروشند.”
این گزارش جدید ترین موضع از این نوع است که همان جمله جناب وارن بافت را یک مقدار محترمانه تر کرده و در گزارش خود آورده است.

فقر و سیکل معیوب روش های سریع التاثیر

در صفحه ۳۰ این گزارش آمده است:
“ما معتقدیم اوراق بهاداری که ارزش آنها وابسته به این باشد که شخص دیگری تمایل به پرداخت بهای بیشتری برای آن داشته باشد(و اگر کس دیگری نخرد اصولا بهایی نخواهد داشت) برای سرمایه گذاری مشتریان مان مناسب نیست.”
بیت کوین و گزارش جدید گلدمن ساکس علیه آن

اهمیت این حرف و گزارش در این است که گروه گلد من ساکس بزرگترین investment banker آمریکا و جهان است. طبعاً نظر منفی روی بیتکوین چه درست باشد و چه نادرست و چه از روی قصد و غرضی باشد و چه بدون قصد و غرضی باشد کاملا روی رفتار سرمایه‌گذاران و جهت حرکت بیت کوین تأثیرگذار خواهد بود. از نظر بنیادی مطالب خوبی در این گزارش آمده است. صفحه ۲۹ گزارش در مورد این است که اصولاً بیت کوین می تواند به عنوان یک currency یا asset class محسوب بشود یا نه.

آنچه از گزارش مشخص است این است که بیت کوین اصولا نمی تواند ارز محسوب بشود به دلیل اینکه سه مشخصه اصلی پول را ندارد.
۳ مشخصه اصلی پول:
۱.Medium of exchange
2.Unit of account
3.Store of value

اما گزارش وارد جزئیات نمی شود. این گزارش اینکه بیت کوین این سه مشخصه را ندارد واضح و مبرهن فرض می کند. این مسئله خیلی عجیب است. بعد هم بدون توضیح نتیجه میگیرد که بیتکوین پول نیست. در نهایت به سرعت سراغ این مورد می رود که آیا Asset class است یا خیر!

برای مشاهده پاسخ این نظر منفی و جلسات آموزشی به یوتیوب فرهاد اکسچنج مراجعه کنید.

پاسخی بگذارید