کریپتو

مطابق با نتایج تحقیقات مالی صورت گرفته،ارزهای فیات ارزش های انسانی را از ما سلب می کنند و از سوی دیگر ارزهای کریپتو می تواند طعم انسانیت را به میزان بیشتری برای ما روشن کند  ؛ مهربانی، عطوفت و عشق را به ما بچشاند.این کارکرد ارزهای رمزنگاری شده در ذات آن هاست.برای خواندن قسمت اول این مقاله اینجا کلیک کنید.

ارزهای فیات انسان ها را عصبانی و برانگیخته کرده،همدلی انسان ها را از بین برده و همچنین اثرات منفی روانشناختی دیگری را شامل می شود.اما چگونه ارز های کریپتو این ویژگی ها را ندارند.پیش از واردشدن به بحث روانشناسی ارزهای کریپتو،مهم است که بدانیم تفاوت عمده ارزهای کریپتو و فیات چیست.

ارزهای کریپتو،منابع مالی جدید

طبیعت ارزهای رمزنگاری شده این است که روحیه انسان را تغییر دهد.این ارزها توسط آنارشیست ها(آشوب طلب ها)برای اصلاحات اجتمائی باهدف تضعیف نظام هایی که عقیده آن ها کارکردن بدون وقفه و مشقت زیاد مردم بود ساخته شد.یعنی هرگاه فردی میتواند پدیدآورنده تکنولوژی باشد که جامعه را تغییر دهد،این تغییر تقویت انسانیت افراد است.ارزهای دیجیتالی این کار را انجام می دهند زیرا دارای ویژگی هایی هستند که ارزهای فیات فاقد آن است.

تقسیم پذیری

ارزهای کریپتو متمرکز نیستند، یعنی نقطه تکی شکست ندارند.(نقطه تکی شکست قسمتی از سامانه است که در صورت شکست، کل سامانه از از کار کردن نگه می‌دارد)این به این معنی است  که سرقت این ارز ها یا جمع آوری اطلاعات آنان توسط بانک تاثیری در جمع آوری این ارز ها ندارد.

در حقیقت ویژگی اصلی این ارز ها تمرکززدایی آن است.اینگونه سیستم های رمزنگاری شده در شبکه های وسیعی از رایانه ها  انتشار میابند.یعنی اگر در یک کامپیوتر این سیستم قطع شود،شبکه هنوز ادامه دارد و شکست نمیخورد.

تراکنش های دوتایی

یکی دیگر از ویژگی های مهم ارزهای رمزنگاری شده برپایه بلاک چین،تراکنش های دوطرفه آن است.در انتقال این ارزها فقط شما و طرف مقابل دخیل هستید.هیچ واسطه دیگری برای این تراکنش نیاز نیست.لذا این تراکنش ها به سادگی انجام می شود.

علی رغم این که این  تعاریف خیلی ساده به نظر میرسد،اما در مسائل و امور مالی بحثی پیچیده است.همه تراکنش هایی که انجام می شود واسطه سومی مانند بانک ها دارد.این واسطه سوم با انجام این تراکنش ها سودی نیز برای خود بدست می آورد.حال این ارزهای رمزنگاری نقش واسطه سوم را از بین می برد.

بدون مرز و مجوز

علاوه براین،اینگونه ارزها مانند بیت کوین بدون محدودیت و مجوز هستند.تراکنش ها میتوانند بین دو کشور باشند.یعنی محدودیت مرزهای ملیتی از بین می رود.این ویژگی بر این تاکید دارد که ارزهای دیجیتالی فراتر از ارزهای دلار و دیگر ارزهای فیات هستند.

این ارزها بدون مجوزند؛ یعنی هر کس میتوان آن هارا بسازد یا تغییر دهد.اکثر آنها منبع آزاد(open source) هستند.برای ارتقا یا ساخت آنان نیاز به هیچ اجازه ای نیست و هر کس میتواند با کد پایتون ارز جدیدی تولید کند.ممکن است در آینده هر کس ارز شخصی خودش را داشته باشد.این امر به طور اساسی می تواند نحوه ارتباط انسان ها درمورد ارزش مبادلات را تغییر دهد.

تفاوت های روانشناختی بین ارزهای فیات و کریپتو

ویژگی های ذکرشده دلایلی است که ارزهای رمزنگاری میتوانند در ساختار ذهن انسان ها تغییر ایجاد کند.تا جای که ارزهای فیات توسط دولت و بانک مرکزی اداره می شود،اخلاق،احساسات  و استدلالات افراد بر اساس این ارز شکل خواهد گرفت.

همانطوری که در آزمایش  شکاف همدلی دیدیم،ارزهای فیات ایجاد یک انزجارذاتی نسبت به افراد را درپی دارد.در حقیقت با ایجاد یک سناریوی روانشناختی،افراد را به طور آگاهانه یا ناخودآگاه با قدرت و کنترل مرتبط می سازد.به بیان دیگر سیستم ذهن انسان را تغییر داده و و انسان ها را بدجنس تر میکند و همان طور که در آزمایش نشان داده شد،تمایلات ذاتی انسان را متلاشی میکند.

از سوی دیگر ارزهای رمزنگاری شده، کاملا متفاوت عمل می کنند.این شبکه بر اساس ارتباط ها ،اشتراک گذاری  و  همکاری ایجاد شده است.

در نتیجه غیرمتمرکز بودن این ارزها؛ مبادلات بی مرز و مجوز و به صورت تراکنش های دوسویه است.هنگامی که این ویژگی ها در محاسبات های مالی وجود داشته باشد، احساس مردم با یکدیگر در برابر پول را تغییر می دهد.اکنون انسان ها در نقش همکار ،همگام با اقتصاد های مالی رو به جلو در حرکت هستند.

انسان ها، دلایل بیشتری برای مهربان تربودن دارند.آن ها دیگر با پولی که همراه با حرص و طمع است سرو کار ندارند و عدالت را بیشتر از قبل حس میکنند.

با این حال، برخی از مردم معتقدند که ماهیت پول باعث می شود افراد به شرارت و حرص و طمع بپردازند و میگویند “پول ریشه تمام شرارت هاست” اگرچه این پول نیست که مردم را به بدی و حرص و طمع متمایل می کند.این ساختار و عملکرد موسسات مالی است که  باعث این شکاف می شود.دراین ساختار تعدادی از مردم پیروز شده و اکثر آن ها بازنده می شوند.لذا افراد خشمگین شده و رفتار خصمانه ای خواهند داشت  و توانایی اربتاط و همدلی با یکدیگر را از دست خواهند داد.

انسان ها به طورغریزی با یکدیگر دشمن نیستند.رفتار های انسانی تابع محیط زندگی افراد است .به بیان دیگر در حوزه اقتصاد و روانشناسی این محیط اطراف ماست که برخورد مارا مشخص میکند.

به این ترتیب اگر ساختار جامعه و سیستم های مالی تغییر یابد،احتمالا برخورد های اقتصادی و روانشناسی افراد نیز دست خوش تغییر خواهند شد و این همان چیزی است که در حال انجام است.

فرهاد اکسچنج ارائه دهنده کیف پول بیت کوین، خرید بیت کوین و فروش بیت کوین