روانشناسی مالی

یکی از کلمات کلیدی در فضای بیت کوین و ارزهای کریپتو “اختلال” است.همواره این صحبت ها به گوش ما می رسد که بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده چگونه دولت ها را مختل می کند،چگونه اقتصاد را مختل می کند.اما تا به حال نشنیده ایم که ارزهای کریپتو بتواند بر روان ما تاثیرگذار باشد، احساسات ما را تغییر دهد، رفتار مارا بهبود ببخشد و موجب مهربان تر شدن ما گردد.

من از کودکی هیچگاه کمک هزینه تحصیلی دریافت نکردم.هیچ وقت تاثیراتی که ممکن است پول برروی شخصیت من  بگذارد را در نظر نگرفتم.به سرعت آموختم که موضوعات مالی، خیلی موضوعات پسندیده ای نیستند.”بدست آوردید،خرج و پس انداز کنید”  تمام بحث های مالی و اقتصادی برای من بی فایده بود.هوش مالی من پیشرفت خاصی نداشت.من هیچ تعریف خاصی از پول در ذهن خود نداشتم.

قبل از این که به روانشناسی مالی و ارزهای کریپتو بپردازیم، لازم است تصورات اشتباهی که در مورد پول داریم را تصحیح کنیم.توجه به این نکته لازم است که تصور اکثر مردم از پول مانند گذشته من است.من با یک تعریف مشخص از پول بحث را آغاز میکنم وسپس در مورد ماهیت آن توضیح خواهم داد.

تعریف و ماهیت پول

پول؛ یک ابزار، اختراع و تکنولوژی است.یک وسیله ای برای انجام تراکنش ها میباشد .

این تعریف،مفهوم پول را روشن و واضح بیان نمی کند و ابهام دارد.در حقیقت پول یک نماد برای “ارزش” است و کاربرد محاسباتی دارد.مقیاسی برای ارزش گذاری مبادلات است.

Andreas M. Antonopoulos پول را  “تجسمات اجتمائی”  می داند.

این تعاریف از پول فهم آن را حتی از فیزیک کوانتومی نیز سخت تر میکند.درحقیقت فیزیکدانان متخصصانی هستند که خودشان اقرار کردند که فیزیک کوانتومی را کاملا درک نمی کنند.به طور مشابه،اقتصاد دانان نیز افرادی هستند که واقعا ماهیت پول را درک نمی کنند.پول در حقیقت یک جور پارادوکس است.پول تا زمانی ارزشمند است که مردم به آن ارزش میبخشند.

پول، ویژگی هایی دارد که آن را برای ارزش گذاری بر روی مبادلات مفید می کند.پول به طور کلی قابل تقسیم، قابل تبادل، منعطف، باثبات، پایا و کمیاب است.همه این ها مردم را را متوجه این می کند که پول ارزش دارد، میتواند ارزش را در خود ذخیره  کند و میتواند به کالاها و خدمات در فضای بازار تبدیل گردد.

به هر حال بدون در نظر گرفتن ماهیت پول، تاثیرات روانشناسی همچون احساسی، رفتاری و شناختی نیز دارد.الان که ما شناختی از ماهیت پول داریم،باید بدانیم که چه تاثیری بر ذهن انسان می گذارد.

روانشناسی مالی :شکاف همدلی ها

وقتی در مورد روانشناسی مالی صحبت میکنیم،صحبت ما در مورد ارز های فیات است .(ارز های فیات ارزهایی است که قانونی است و توسط دولت ارزش گذاری می شود) یا پول هایی که توسط بانک مرکزی ارزش دهی و ساخته می شود.در مورد ارز های کریپتو صحبت نمیکنم زیرا در دسته بندی مجزایی قرار میگیرند.در این مورد در بخش دوم مقاله توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

تحقیقات اخیر بیانگر این بوده است که پول های فیات ما را بی رحم و بی تفاوت تر نسبت به افراد دیگر میکند.در حقیقت همدلی را کاهش می دهد.

Paul Piffیکی از محققان دانشگاه Berkeley کالیفرنیا در این مورد مطالعاتی انجام داده است.

در این آزمایش، دو گروه شرکت کننده در بازی مونوپولی با یکدیگر به رقابت پرداختند.قوانین بازی به شکلی تغییر کرد که یکی از گروه ها منفعت بیشتری نسبت به دگری داشته باشد.به این بازیکنان برای شروع بازی پول بیشتری داده شد و حتی وقتی از قسمت “GO” عبور میکردند پاداش بیشتری دریافت می کردند و به دو تاس دسترسی داشتند.در حقیقت نسبت به گروه دیگر مسافت بیشتری طی می کردند.

این شرکت کنندگان که قوانین بازی به نفع آنان بود رفتار زننده و غرورآمیزی داشتند.حالت چهره آنان سرشار از بی احترامی و تمسخر بود.وقتی مهره های خود را در صفحه حرکت می دادند، آن را با ضربه های سنگین و صداهای بلند حرکت میدادند و با طعنه با گروه مقابل صحبت می کردند.

نتیجه محققان

تیم محققان نتیجه گرفتند که ” گروهی که منفعت بیشتری داشتند به علت ثروت بیشترشان واقع بینی خود را از دست دادند” و حتی انسایتشان را از دست داده اند .در حقیقت داشتن دارایی زیاد موجب شد تا توانایی همدردی و ارتباط درست با گروه مقابل را از دست بدهند.

در یک مقاله در BCC به نقل از Piff در مورد چگونگی جدا شدن افراد ثروتمند از دیگر مردم گفت:

“ما وقتی احساس ثروتمند بودن می کنیم  حس میکنیم که دیگر به بقیه احتیاجی نداریم.در حقیقت زمانی که مردم پول کمتری دارند به روابط اجتمائی خود با دیگران بیشتر متوسل می شوند تا پول بیشتری بدست آورند.ثروتمندان میتوانند برای خود آرامش و رفاه بیشتری به دست آورند؛ که راه حل بسیاری از مشکلات است.اما در مواقع بحرانی حل کننده مشکلات نیست.اما به هرحال این رفتار آن ها را به تنهایی متمایل می کند.”

Piff همچنین توضیح می دهد که نابرابری اقتصادی به ثروتمندتر شدن جامعه کمک می کند.اگر چه وی هیچگاه نمیخواست عواقب سیاسی این مطالعه را آشکار کند.

فرضیه های سیاسی:ارزهای کریپتو میتوانند تغییرات مثبت روانشناسی داشته باشد.

من میخواهم تصور کنم که هیچ تعصب یا اشتباهی در کار نباشد.تصور کنیم که ثروتمندان انسان هایی تنها و بدون همدلی با دیگران هستند و افرادی که نسبتا محروم ترند افرادی مهربان باشند و تصور کنیم شکاف همدلی واقعی است.

ممکن است این رفتار ها و برخورد ها نتیجه داشتن ثروت نباشد.ممکن است نتیجه عقاید از پیش آموخته شده افراد باشد.میتواند نتیجه آموزش والدین باشد. این می تواند نتیجۀ ارزهای فیات و کنترل آن ها به وسیه دولت ها پروپاگاندا (تبلیغات سیاسی به شکلی از ارتباط که هدف آن نفوذ بر گرایش یک جمع یا جماعت به موضع و دلیل دلخواه مبلغ سیاسی است) باشد.

برعکس؛بیت کوین و دیگر ارز های کریپتو میتوانند درکی که مردم از پول دارند را تغییر دهد.این ممکن است مرحله ای برای تعییر روانشناسی مالی،و حتی شاید بالابردن مهربانی، همدردی و یکسان بودن ارتباط همه افراد.

در قسمت بعدی این مقاله در مورد ارزهای رمزنگاری شده و روانشناسی آن ها صحبت خواهیم کرد.ما ابتدا یک طرح پیشنهادی از این دانش جدید ارائه خواهم کردیم.علم روانشناسی این ارزها و ارزهای برپایه بلاک چین که ممکن است حس مهربانی،ارتباط موثرتر و دوست داشتن را افزایش دهد.

فرهاد اکسچنج ارائه دهنده کیف پول بیت کوین، خرید بیت کوین و فروش بیت کوین در ایران