مقدمه ای بر تحلیل تکنیکی

این سری مقالات ترجمه ای است که کتاب Technical Analysis نوشته آقای Thomas Mayers که از کتاب های بسیار خوب تحلیل تکنیکی در سطح مقدماتی می باشد. در این مقالات که به تدریج ارائه خواهد شد مبانی تحلیل تکنیکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ترجمه و اقتباس: فرهاد مقدم سلیمی

ورود به مطلب
كسانی كه نتوانند گذشته را بخاطر آورند، مجبور به تكرار آن هستند. «جرج سانتايانا»[1]
« پري كوفمان»[2] تحليل‎گر معروف بازار سرمايه در سال 1966 ميلادي درمقابل صدها تني كه براي شنيدن سخنراني او درمورد روشهاي تحليل بازار سرمايه گرد آمده بودند، گفت: – « اگر يك دقيقه وقت داشته باشيد، به شما خواهم آموخت كه چگونه در بازار سهام پول درآوريد: سهم را پايين بخريد و بالا بفروشيد! …. حال اگر 5 يا 10 سال وقت داريد، به شما ياد خواهم داد كه يك سهم، چه موقع بالا و چه موقع پايين است.» [3]
دوست عزيز، در سلسله دروسي كه در اين كتاب آمده است،‌ روش تحليل تكنيكي سهام با زباني ساده و همه فهم ارائه شده است. اميداورم اين‎كار خدمتي هرچند ناچيز در راه علمي‎تر شدن بازار سرمايه در كشور عزيزمان باشد. این کتاب، ترجمه ی آزادی از کتاب Technical Analysis نوشته ی آقای Thomas Mayers می باشد که تحلیل تکنیکی را با زبانی بسیار ساده آموزش داده است. [4]
اعتقاد راسخ ما اين است كه تمام آحاد ملت بزرگ ايران،‌ چه پير و چه جوان، صرف‌نظر از ميزان سرمايه، شغل، مقام، تحصيلات و پيش‎زمينه از بازار سرمايه، بايد فرصت استفاده از امكانات بازار سهام و به‎دست آوردن سود مشروع را داشته باشند. به اين دليل از «تك تك» آحاد ملت صحبت مي‎كنيم كه تنها راه پيشرفت اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي هر كشور، احترام به فرد و ايجاد رضايت است. به اين ترتيب، ازطريق احترام به فرد، «اجتماع برتر» بوجود مي‎آيد.
حق طبيعي هر شهروند است كه بتواند پس‎انداز خود را به پيكره صنعت تزريق كند و ضمن به گردش درآوردن چرخ صنعت و مشاركت در توسعه اقتصادي، سود عادلانه‎اي نيز به‎دست آورد. اين مهم، از ديدگاه «عدالت اجتماعي» اهميت شايان توجهي مي‎يابد. ايران كشور جواني است با ميليونها نيروي تازه نفس و پرشور كه در آستانة ورود به عرصة زندگي اقتصادي قرار دارند. اگر اين قشر، نتواند همگام با تورم فزايندة كشور، درآمد خود را افزايش دهد، دچار ياس و سرخوردگي خواهد شد. اين وضعيت، به‎طور يقين با عدالت اجتماعي و ايجاد «رضايت خاطر» در تك تك شهروندان مغايرت دارد. خريد كالاهاي سرمايه‎اي، مانند تامين مسكن كه كمكي براي عقب نماندن و جبران تورم است نيز عملاً براي عده كثيري، امكان‎پذير نيست. بنابراين، تنها گزينه موجود، مشاركت در « بازار سرمايه » است كه متأسفانه، هنوز تا حد زيادي براي مردم ناشناخته مانده است. بورس مكاني براي سرمايه‎گذاري مشروع در توسعه اقتصادي است كه با هر مقدار سرمايه (حتي كمتر از صد هزار تومان) اين امكان را فراهم مي‎آورد كه از تورم فزاينده عقب نمانيم.
كتاب حاضر با اين نيت ترجمه شده است كه مسير سرمايه‎گذاري علمی و حساب شده را در بورس نشان دهد و قدمي در راه تحقق آرمان برقراري عدالت اجتماعي و ايجاد رضايت خاطر در تك تك شهروندان ايران اسلامي باشد.
ما و شما، در كنار هم و دست در دست يكديگر، آماده خواهيم شد تا مباني علمي سرمايه‎گذاري موفق را بياموزيم و با بينشي عميق، ديدي روشن و نگرشي علمي،‌ وارد بازار سرمايه شويم. بدون شك، شادي و سروري كه از تحقق پيش‎بيني‎هايمان درمورد تحولات هر سهم پديد خواهد آمد، به همراه سود مشروعي كه در كنار بررسي‎هاي علمي عايدمان خواهد شد، توان و انگيزة كافي براي داشتن زندگي سالم توام با عشق و محبت به يكديگر را به ما ارزاني خواهد كرد. اين نكته را به خاطر بسپاريم كه هر شكست و غم، تجربه‎اي براي بهتر ديدن آينده و هر پيروزي و سرور، عطر محبتي براي تقسيم با ديگران است.
ابزار قدرتمندي كه در اختيار شماست
همان‌طور كه نجار براي ساختن كمد يا صندلي، از ابزار مختلف استفاده مي‎كند، سرمايه‎گذار نيز بايد ابزاري در اختيار داشته باشد تا به كمك آنها بتواند مسير حركت سهام را پيش‎بيني كند. در بازار سرمايه اين ابزار به‎طور كلي بر دو نوع است:
1. « تحليل بنيادي» [5]

2. « تحليل تكنيكي» [6]
البته، گه‌گاه برخي ابزار ابتكاري ديگر نيز براي تحليل سهام مطرح مي‎شود كه در عمل از اين دو گروه خارج نيست و به‎راحتي در يكي از اين دو قالب قرار مي‎گيرد.

برخي از طرفداران تحليل تكنيكي، تحليل بنيادي را صرفاً يكي از روشهاي تحليل تكنيكي و درواقع، زير مجموعه آن مي‎دانند. اينها معتقدند كه تنها روش تحليل بازار سهام، « تحليل تكنيكي » است.
در بازار سرمايه، اشخاص استفاده كننده از روش «تحليل بنيادي» را «بنيادگرا»[7]و اشخاص استفاده كننده از روش « تحليل تكنيكي» را « تكنسين »[8] يا «چارتيست»[9] مي‎نامند.
امرزوه،‌ تحليل‎گران بنیادگرايي وجود دارند كه روش تكنيكي را به‎طور كلي مردود مي‎شمارند. اين ‎جمله معروف كه «تا به حال هيچ چارتيست پولداري را نديده‎ام»! در بين بنيادگراهاي متعصب كاملاً رايج است. درعوض، برخي تحليل‎گران تكنيكي نيز وجود دارند كه روش بنيادي را كاملاً بيهوده و عبث مي‎پندارند. اين اشخاص معتقدند كه «همه چيز سهام در نمودار (چارت) آن ظاهر مي‎شود.» و عامل ديگري براي تحليل سهام لازم نيست.
اگر بخواهيم منصفانه و با ديد علمي به قضيه نگاه كنيم، بايد بگوييم كه اين دو روش درواقع مكمل يكديگراند و در كنار هم، تصوير شفاف و روشني از تحولات بازار سرمايه ارايه مي‌دهند.
در سلسله دروس اين كتاب با «تحليل تكنيكي» آشنا خواهيم شد و انشاءالله با ياري خداوند، كتابي نيز در زمينه تحليل بنيادي در دست ترجمه است كه پس از اين كتاب به دوستداران تحليل بازار سرمايه ارائه خواهد شد.

[1] George Santayana

 

[2] Perry Kaufman

[3] این جمله را پری کوفمان در ابتدای کتاب عالی خود به نام Trading Systems آورده است . پری کوفمان در این کتاب استادی مسلم خود در ریاضیات را نشان داده و تقریبا به تمام سیستم های مکانیکی و مبانی ریاضی آن در تحلیل اوراق مشتقه پرداخته است.

[4] متن اصلی کتاب از طریق استاد عزیزم جناب آقای «دکتر امیر عباس کنی» در اختیار من قرار گرفت. بدون شک راهنمایی های فکری و حمایت های معنوی و مادی ایشان در این ترجمه در موارد بسیاری راهگشا بوده اند.

[5] Fundamental Analysis

 

[6] Technical Analysis

 

[7]Fundamentalist

 

[8] Technician

 

[9] Chartist

 

پاسخی بگذارید