نگاهی بر نحوه کارکرد شبکه بیت کوین(قسمت اول)

در قسمت اول در مورد بیت کوین و ماهیت آن صحبت کردیم و تعاریفی از کلید عمومی و خصوصی ارایه کردیم…حال به ادامه این مطلب می پردازیم.

کلید خصوصی هم ترکیبی دیگر از حروف و اعداد است با این تفاوت که کلید خصوصی مانند پسورد ایمیل شماست و باید آن را نزد خود نگه دارید.هیچ گاه نباید کلید خصوصی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.در هر حال به خاطر داشته باشید که باید کلید خصوصی خود را جایی نوشته و در جایی امن نگه داری کنید.

آدرس بیت کوین شما کاملا امن است و از راهی جز داشتن کلید خصوصی آن نمیتوان به منابع مالی  آن دسترسی پیدا کرد.

در تراکنش بالا شما میخواستید به دوستتان بیت کوین بفرستید برای این کار شما باید از کلید خصوصی خود و پیامی حاوی جزییاتی در مورد تراکنش استفاده کنید.

این پیام سپس به بلاک چین ارسال شده و شامل:

۱.ورودی:مقصد تراکنش که برای شما ارسال می شود.

۲.مقدار ارسالی از سمت شما به دوستتان مشخص می شود.

۳.خروجی:آدرس دوستتان.

این تراکنش وارد شبکه می شود.در آنجا استخراج کنندگان کلید شما را به عنوان ورودی این بخش تایید می کنند.این پروسه استخراج کردن می نامند زیرا این کار نیازمند عملیات محاسباتی شدید است و برای حل هر کدام از این بلاک ها جایزه میگیرند.ایجاد یک بیت کوین جدید با این پروسه صورت میگیرد.

 

بیت کوین

چرا گاهی اوقات کانفرم شدن تراکنش های بیت کوین زمان بر می شود؟

 

ماینر ها باید همه تراکنش ها در بلاک چین را تایید کنند.توجه کنید که ماینر ها تراکنش ها را استخراج نمیکنند،آن ها بلاک هایی که شامل تراکنش ها است را استخراج می کنند.گاهی تراکنش شما در همان بلاکی است که ماینر ها مشغول استخراج آن هستند.گاهی باید صبر کنید تا بلاک بعدی را استخراج کنند.به طور میانگین زمان استخراج کردن  هر بلاک در شبکه بلاک چین تقریبا ده دقیقه است.

دلیل دیگر برای طولانی بودن زمان کانفرم محدود  بودن سایز هر بلاک تا یک مگابایت در پورتکل بیت کوین است.این محدوده میتواند افزایش پیدا کند اما حالا دقیقا به همین اندازه تراکنش میتواند در یک بلاک جای گیرد که این موضوع به شدت روی کاهش سرعت کانفرم و در ادامه سرعت کل شبکه بلاک چین تاثیر می گذارد.

فرهاد اکسچنج ارایه دهنده اولین کیف پول بیت کوین ایرانی،خرید بیت کوین و فروش بیت کوین

ادامه مطلب در قسمت سوم…