توکن

به زودی در سال ۲۰۱۸ تلگرام عرضه اولیه سکه اش(ICO) را آغاز می کند.هنوز این خبر کامل تایید نشده اما خبر ها حاکی از این است که این شرکت میخواهد به فروش توکن هایی با نام grams بپردازد.

شهرت این قضیه به خاطر پاول دروف مدیرعامل شرکت تلگرام نیست، بلکه سرمایه میلیارد دلاری است که این شرکت قصد کسب آن را از طریق این فروش دارد.

دسامبر

مدیر تلگرام در بومرنگ اعلام کرده بود که در سال جدید برای تلگرام اتفاقات جدید و بزرگی را برنامه ریزی کرده است.ممکن است منظور عرضه سکه اولیه نباشد ولی چه اتفاقی میتواند بزرگ تر از فروش توکن باشد؟

ژانویه

در اواخر دسامبر سرمایه گذاران نیز مطلع شدند که تلگرام به دنبال یک عرضه اولیه سکه است. اولین گزارشی که در مورد آن گفته شد، تفکر فنی غیر قابل باور کردنی را در این باره توصیف می کرد و سرویس هایی را توضیح می داد که مشابه آن در شرکت های مشهوری همچون Blockstack و Filecoin دیده ایم.این موارد نام برده شده پرداخت های فوق العادده سریع حتی با استفاده از موبایل ها دارند و هزینه تراکنش ان ناچیز است.

کوین دسک درمورد شرکتی که در حال افزایش سرمایه اش است صحبت به میان برد.در آن زمان سرمایه گذاران از یک فروش ۶۰۰ میلیون دلاری خصوصی و یک فروش ۶۰۰ میلیون دلاری عمومی خبر دادند.آن شرکت حدود ۵۰۰ میلیون دلار توکن به فروش میگذاشت که grams نامیده میشد.در آن زمان بسیاری از  سایت های جعلی ادعا کردند که این توکن از آن آنهاست و شروع به فروش و کلاهبرداری کردند.یکی از نزدیکان پاول دروف نیر تایید کرد که این سایت ها جعلی است و آغاز فروش grams هنوز شروع نشده است.

با مقاله ای که به دست سایت کوین دسک در این مورد رسید آن ها توانستند از نظر اقتصادی آن را بررسی کنند.در آن مقاله یک فرمول غیرمعمول تعریف شده بود که حداقل قیمت فروش ۵۰۰ میلیون دلار توکن توسط آن ها تعریف شده بود.قیمت فروش هر  توکن به قیمت توکن قبلی فروخته شده بستگی دارد.با محاسبه ریاضی و این افزایش قیمت گفته شده، شبکه تلگرام ۱۴٫۷ میلیون دلار سرمایه از ان افزایش قیمت تدریجی کسب می کند.

اول همین ماه بلومبرگ نیز یک گزارش منتشر کرد که تلگرام می تواند حتی سرمایه خود را از این مقدار نیز بیشتر کند.

اوایل فوریه

در این روز ها تحلیل گران به این فکر افتادند که ممکن است توکن تلگرام طرفدار واقعی نداشته باشد  زیرا تا به انجا توکن هایی بوده اند که دو برابر از قیمت خریدشان فروخته شده اند.توکن های تلگرام تحت یک قرارداد ساده با نام SAFT فروخته می شوند.این توکن ها که خریداری می شوند قفل شده و امکان خرید و فروش آن ها دیگر نیست تا زمانی که تلگرام طراحی پیام رسان را تحت بلاک چین تکمیل کند.

توکن ها پس از گذر چهار دوره آزاد می شوند که طولانی ترین آن ها ۱۸ ماه است.اسنادی نشان می دهند که تلگرام در عرضه های اولیه گذشته خودش که خصوصی بود سرمایه اش را از ۶۰۰ میلیون دلار به ۸۵۰ میلیون دلار افزایش داده است

توکن

اواخر فوریه

پس از پیدا شدن آن اسناد، رسانه ها باز هم جست و جو در این موارد را ادامه دادند. ابتدا شنیده شد که تلگرام قبل از عرضه اولیه اصلیش یک عرضه اولیه مقدماتی راه انداخته است و طی آن مقدار کل توکن ها ۱٫۶ میلیارد دلار است.لذا دور دوم عرضه اولیه ۷۵۰ دلار خواهد بود.یک سوال امنیتی نیز پرسیده میشود که انتخاب سوال بر عهده خود فرد است.

از آن طرف خبر دیگری به گوش می رسد که عرضه دوم ۱٫۱ میلیارد دلار است و در مجموع به ۲ میلیارد دلار خواهد رسید.قیمت هر توکن ۱٫۴۵ دلار خواهد بود که افزایش چشم گیری از عرضه دور قبل که به ازای هر توکن ۰٫۴۵ دلار قیمت داشت ایجاد خواهد کرد.در اخر سرمایه گذاران از بازپرداخت این توکن ها در اکتبر ۲۰۱۹ خبر میدهند.

 

و تلگرام همچنان در حال اخبار ضد و نقیض در این ضمینه است .