اتریوم

اتریوم یک پلتفرم برای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز است که بر روی بلاک چین اجرا می شود. هدف از آن اجرای قراردادهای هوشمند است.این ارز در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ به وجود آمده و محبوبیت بسیاری به دست آورده است. از اواخر ژانویه ۲۰۱۶ نیز رشد چشمگیری  داشته است.این ارز در بین ارزها بازار کریپتو بعد از بیت کوین جایگاه دوم را تصاحب کرده است.

نمودار اتریوم

اتریوم

بیت کوین نیز اواخر سال ۲۰۱۳ همچین رشدی داشت و به بیشترین مقدار خود تا آن روز رسیده بود.خیلی از کوین های دیگر توانسته اند موفق باشند اما هیچ یک از آنان به این چنین موفقیتی که اتریوم رسیده است، نرسیده اند.

این پلتفرم که حتی توجه مایکروسافت را به خود جلب کرده بود تا جایی که درسال ۲۰۱۵ پلتفرم اتریوم بلاک چین به عنوان یک سرویس بر پایه Microsoft Azure معرفی شد.

این همه پیشرفت چگونه اتفاق اقتاد؟

خلاصه بخواهیم بگوییم، اتریوم مانند بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است با این تفاوت که قابلیت آن خیلی بیشتر و فراتر است.

شبکه الکترونیکی دو طرفه بیت کوین تقسیم شده و غیر متمرکز است.ارتباط مستقیم سرور و مشتری یک امنیت و انعطاف پذیری بی سابقه را به وجود می آورد.

پردازش کل سیستم توسط یک سرور، نقطه ضعف بزرگی است، زیرا میتواند در پی یک حمله هکری از بین برود.از ویژگی های دیگر شبکه های غیرمتمرکز می توان موارد زیر را نام برد:

  • در برابر حملات هکری بسیار مقاومند
  • سرویس هیچ گاه به طور کامل از کار نمی افتد
  • مدیریت برنامه محدود و به افراد خاصی وابسته نیست. تعداد افراد کم احتمال اضافه شدن مشکلات را افزایش می دهد.

علاوه براین ها مهم ترین خصوصیات این گونه شبکه ها(بلاک چین) صحیح بودن اطلاعات است.اطلاعات کلیه تراکنش ها همراه با جزئیات در بلاک چین مشخص و در دسترس همه است و قابل تغییر نیست. به این ترتیب افراد نمیتوانند یک دیگر را فریب دهند.

این نتایج برای پرتکل پرداخت بسیار اهمیت دارد. اما برخی توسعه دهندگان می گویند: کاربرد این شبکه فراتر از این هاست و با این استفاده کم نمی شود به ظرفیت بالای این شبکه ها پی برد.

به طور ساده، هر کجا که شما میخواهید اطلاعاتی را ثبت کنید، میتوانید با استفاده از بلاک چین اطلاعات خود را با امنیت کامل نگهداری کنید. مانند نام دامنه، قرارداد های مالی و غیره.

مشکل

تاکنون توسعه دهندگان سعی کردند تا دو برنامه متفاوت را با روش های متفاوتی در بلاک چین اجرا کنند، که هر دو موثر واقع نشده است.اولین برنامه این بود که یک برنامه ای بنویسند تا از بیت کوین نیز سطح بالاتر باشد. زیرا شبکه بیت کوین یک سری مشکل دارد که حتی زبان های برنامه نویسی مانند C++ نیز میتوانند آن را حل کنند اما با مشکلات فنی نیز همراه است.

گزینه دیگر این بود که هر فرد بلاک چین شخصی خودش را داشته باشد.اما با این روش شما دیگر نمیتوانید به شبکه کامل بیت کوین دسترسی داشته باشید.از مشکلات دیگر این ایده، هزینه های سرسام اور این شبکه بود.

راه حل

اتریوم برای اولین بار این مشکلات را حل کرده است. با استفاده از آن هرکس میتواند هر برنامه ای که میخواهد را روی بلاک چین پیاده کند.به سادگی میتوان گفت که اتریوم یک رایانه غیرمتمرکز است که قدرتی نامحدود دارد.

توسعه دهندگان دیگر برای کار با این شبکه راه حل لازم را دارند و می توانند برنامه خود را پیاده سازی کنند، خروجی ها را کنترل کنند و ارزش آن را بین شریکان خود تقسیم کنند.

برنامه ها بدون کنترل توسط فرد دیگری و کاملا شفاف به کمک قرارداد های هوشمند اجرا خواهند شد.تنها چیزی که می تواند باعث محدودیت شما شود قدرت کامپیوتر هاست.در حقیقت هیج مانعی برای ورود وجود ندارد.

کامپیوتر جهانی

شما با چند خط کد می توانید به سادگی  یک ارز رمزنگاری شده جدید درست کنید و آن را روی بلوک های اتریوم اجرا کنید.حتی می توان خیلی از بررنامه های کاربردی را روی این شبکه اجرا کرد و از ویژگی های آن بهره مند شد. علاوه بر این ها میتوان محسابات خیلی پیچیده را نیز با این شبکه حساب کرد مانند محاسبات آستروفیزیک یا محسابه پروتئین برای شرکت های دارو سازی.

آینده اتریوم

به تمام چیزهایی که گفته شده توجه کنید. دلایل زیادی برای این که اتریوم کانون توجه این روزها باشد وجود دارد.اگر چه سقوط برای این ارز بسیار بعید است، اما دلایل زیادی بر تغییر قیمت آن تاثیر می گذارد.

اتریوم به شما شانس های نامحدودی می دهد.اما این که به شما قول دهد که چه اتفاقی برایش خواهد افتاد،  بستگی به این دارد که اتریوم چقدر قدرتمند خواهد شد و برنامه نویسان تا چه حد خلاقیت داشته باشند.

نظرات مخصصان

“اتریوم دومین ارز قددرتمند بلاک چین است که یک میلیارد دلار سرمایه در اختبار دارد و قدرت استخراج آن بالاست.مانند بیت کوین غیر متمرکز است اما برخلاف بیت کوین به طور مستقل یک ارز به شمار نمی رود.بلکه به عنوان ارز مورد استفاده در قرارداد های هوشمند استفاده می شود.امروزه که در جهان همه شرکت ها علاقه مند به کار با بیت کوین هستند، اتریوم نیز وارد بازار شده و حتی کار با آن نیز آسان تر است.اگر چه بیت کوین امن تر است و تاریخچه طولانی تری دارد. شرکت ها می توانند با ترجه به کاربرد های خاص خودشان از این ارزها استفاده کنند.”

– Simon Dixon، مدیر BnkToTheFuture.com

“ارتباط اتریوم با بلاک چین مانند ارتباط جاوا و دیتابیس است. شما اطلاعاتتان را در دیتابیس ذخیره می کنید و برنامه خود را با جاوا پیاده سازی می کنید. یکی از تفاوت های اتریوم و بلاک چین این است که پلتفرم اتریوم فقط بر روی یک سرور اجرا نمی شود.به همین علت یک سری ویژگی های متمایز دارد مثلا این که در بلاک چین هیچ تراکنشی برگشت داده نمی شود در حالی که اتریوم توانایی مدیریت تراکنش ها و برگشت آن ها را دارد.”

– Benedikt

به زودی منتظر سرویس های منحصر به فرد فرهاداکسچنج باشید.اتریوم در راه است…