گاو شخم زن در فارکسگاو شخم زن در فارکس

گاوهای شخم زن در فارکس

? گاوهای شخم زن در فارکس – قسمت اول

✏️ فرهاد مقدم سلیمی

 

? هفته ای نیست که من ایمیلی از یک نابغه ی جدید که روشی جدید برای معامله در فارکس کشف کرده و از من نظر خواسته ، دریافت نکنم. تمام این نوابغ نیز ادعا دارند که روش آنها بهترین آلگوریتم دنیاست و قادر است در هر شرایط بازار به سوددهی برسد! آن هم نه سود های سه و چهار درصد در ماه، بلکه سودهای دویست درصد و سیصد درصد در ماه!!

? ما در محاورات خودمان به این گونه نوابغ که می خواهند بازار را صرفا با “آلگوریتم” فتح کنند، می گوییم “گاو های شخم زن “.

? “گاوهای شخم زن” کسانی هستند که سرشان را پایین انداخته اند و فقط به فاصله ی یک متری جلوشان نگاه می کنند و شخم می زنند و فکر می کنند که دنیا همین فاصله ی یک متری جلو چشم آنهاست. فکر می کنند که تمام مشکلات عالم را می توان با “آلگوریتم” و ریاضیات حل کرد. بازار سرمایه هم که یکی از مشکلات عالم است، پس با یک آلگوریتم قابل فتح خواهد بود.

? شخم زن ها اکثرا دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های مهندسی هستند. بر ریاضیات مسلط اند و ضریب هوشی بالایی دارند. تنها مشکلی که دارند، این است که فقط جلوی پایشان را نگاه می کنند و با همین ابزار ریاضی و هوش خود می خواهند معادلات جهانی را حل کنند. نه به اطراف خود نگاه می کنند ، نه به پشت سر نظری می افکنند و نه این توانایی را دارند که مقداری افق دید را بالا آورند و از بالا به موضوع بنگرند.

?از آنجا که تسلط بر ریاضی به ایشان اعتماد به نفس کاذب داده، با اعتماد وارد بازار می شوند و همین اعتماد باعث بالا رفتن سریع آنها می شود، بی خبر از اینکه هر چه بالاتر روند، هنگام سقوط استخوان هایشان سخت تر خواهد شکست.

? گاوهای شخم زن فکر می کنند که دل آسمان باز شده و ایشان از آسمان فرود آمده اند تا با یک اندیکاتور بدیع و استفاده از انواع روش های تکنیکی و ریاضی، بازار سرمایه را فتح کنند و چشم جهانیان را مبهوت سازند. آنها می اندیشند که اهالی بازار اکثرا “بی سواد” هستند (چون آدمهای پولکی و سطحی هستند!) و بنابراین او که از یک محیط علمی به این بازار پای گذاشته با علم خود قادر خواهد بود که هرگونه شرایط را پیش بینی کند و برخلاف این “بی سوادها”، او قادر است سود بسیار خوبی از بازار کسب کند.

? غافل از اینکه کارگزاران فارکس و بازار سرمایه، با دیدن این گاوهای شخم زن، دست هایشان را به هم می مالند و چون یک عنکبوت از افتادن پشه در تارشان خوشحال می شوند:

“طعمه ی جدیدی آمده است که جیب های خودش و اطرافیانش را به راحتی می توان خالی کرد. چون یک “گاو شخم زن” است. ”
? گاوهای شخم زن در فارکس – قسمت دوم

 

? این آقا ، استاد در نوشتن “اکسپرت ادوایزر” – Expert Advisor – بود. فوق لیسانس برنامه نویسی داشت. اکسپرت هایی می نوشت که در آن یکجا از ده اندیکاتور تکنیکی استفاده شده بود. تمام شرایط بازار را لحاظ کرده بود. اکسپرت ایشان در بک تست عالی بود.

? اکسپرت ایشان که برای نرم افزار “متاتریدر” نوشته شده بود، در بازار روند دار – Trendy – کار می کرد. در بازار ساید وی – SideWay – کار می کرد. موقع اخبار کار می کرد. بک تست – BackTest – این اکسپرت در یک دوره ی ده ساله شاهکار بود. دراوداون – DrawDown – سیستم لامصب از ۵% بیشتر نمی شد.

? روی همه ی جفت ارزها کار می کرد. روی همه ی تایم فریم ها کار می کرد. مثل بختک می افتاد روی چارت و پابه پای چارت می رفت و سود ایجاد می کرد. اما همه ی اینها در دمو – Demo – بود. در بک تست بود. در بازار واقعی نبود.

? این آقا استاد ریاضیات بود. استاد آلگوریتم بود. استاد برنامه نویسی بود. تا جاییکه که به تئوری مربوط می شد، کار او حرف نداشت. اما به عمل که می رسید… چه بگویم.

? اول با ۵۰۰ دلار روی حساب واقعی شروع کرد. آن اکسپرت با آن همه بک تست درخشان، دو روز هم دوام نیاورد و حساب را کال مارجین – Call Margin – کرد. این آقا اما شکست را نپذیرفت. فکر کرد که اشکال از اکسپرت اوست. تغییراتی داد و دوباره شروع کرد. این بار با ۱۰۰۰ دلار.

? اما ۱۰۰۰ دلار هم به یک هفته نکشید و کال شد. …

? سرتان را درد نیاورم. این دوست ما در یک دوره ی دو ساله بیش از دویست هزار دلار پول خود و دوستان و آشنایان را بر باد داد و حتی تا موقعیکه به جرم کلاهبرداری به زندان افکندندش، هنوز فکر می کرد که یک جایی از اکسپرت او اشکال داشته است و اگر مقداری پول بیشتر نزدش می بود، می توانست با رفع نقص روش خود، به پول کلانی دست یابد!

? این آقا، اگر می توانست اندکی بالاتر آید و از بالا به کل قضیه نگاه کند، در می یافت که اصولا کسی که کارگزاری فارکس می زند، آن هم با لوریج یک به ۵۰۰، عاشق چشم و ابروی او نیست که ماهی ۲۰۰ درصد و ۳۰۰ درصد سود به او بدهد. حتی ماهی یک درصد هم به او سود نمی دهد که هیچ، کل پولهایش را هم از جیبش خالی می کند.

? او این واقعیت آشکار را ندید، چون صرفا یک “گاو شخم زن” بود و فقط جلوی پای خود را می دید. این گاو شخم زن ما، هنوز که هنوز است، حتی در زندان، به این فکر است که سرمایه ای جور کند و این بار با روش جدید خود – که این بار دیگر کاملا بی نقص است! – بازار را فتح کند!

پاسخی بگذارید