تلگرام

پس از منتشر شدن خبر ممنوعیت استفاده از تلگرام در روسیه، این کشور تصمیم به فیلتر کردن این شبکه اجتماعی گرفت. آن ها با هدف فیلتر کردن این شبکه، نزدیک به بیست میلیون آی پی گوگل و آمازون را فیلتر کردند اما به گفته مردم روسیه، این برنامه همچنان بدون هیچ محدودیت و بدون فیلتر شکن یا VPN مشغول به کار است.

درحالی که این برنامه پیام رسان که به تازگی سکه مخصوص خودش را نیز ارائه داده است، همچنان مشغول به کار است، کاربران برنامه های دیگر از اختلال در آن برنامه ها شکایت کرده اند که هیچ ربطی به تلگرام نداشته است. برای مثال برنامه پیام رسان وایبر و آمازون دچار مشکل بوده اند.حتی گفته شده است که این تلاش روسیه برای فیلتر تلگرام منجر به فلج شدن اینترنت این کشور شده است، با این حال تلگرام به کار خود همچنان ادامه می دهد.

تلاش دولیت روسیه جهت نقض حقوق کاربران و مخالفت تلگرام با این موضوع، منجر به قطع اینترنت این کشور شد. دسترسی به تعداد زیادی سایت که هیچ ارتباطی به تلگرام نداشته اند قطع شده است.

به گزارش رسانه های محلی TJournal و Mediazona، کاربران اختلالات دیگری همچون آپدیت ویندوز مایکروسافت، بازی ها مانند پلی استیشن، Battle.net و Xbox Live و حتی چندی از برنامه های اندرویدی و حتی فروشگاه های آنلاین را نیز گزارش کرده اند.

تعداد زیادی از سرویس ها از قطع دسترسی خود آسیب دیده اند. مدرسه آنلاین Skyeng در این قطع دسترسی ۳۰ میلیون روبل ضرر کرده است.بر اساس گزارش های Meduza حدود ۶۰ کسب و کار محلی در حال پیگیری قانونی این موضوع هستند.

با همه این ها دولت اظهار کرده است که توانسته ۳۰درصد دسترسی ها به تلگرام را قطع کند و تعداد شکایت سرویس های دیگر را اندک خوانده است.

در همین حال پاول دروف گفته است که حاضر است به افرادی که مدیر VPN ها هستند را حمایت مالی کند، البته با بیت کوین که آدرس این گونه افراد فاش نشود. وی این حمایت مالی اش را شخصی خواند و گفت حاضر است آن را جهت پیشرفت و حمایت از آزادی مصرف کند.