گردشگری

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است.علی رغم این آمار، ایران آنطور که باید و شاید از توسعه این صنعت برخوردار نبوده است.برای مثال در سال گذشته درآمد ایران در صنعت توریسم کمتر از یک درصد سهم درآمد جهانی بوده است. من جمله دلایل آن می توان به تنش های سیاسی ایران و نیز انتشار اخبار منفی، محدودیت‌های اجتماعی و مذهبی و مهیا نبودن زیر ساخت های اقتصادی برای گردشگران خارجی را نام برد.به گفته کارشناسان گردشگری به صورت غیر مستقیم ۶٫۱ درصد تولید ناخالص ملی و نیم درصد اشتغال را به عهده دارد و توجه بیشتر به آن، می‌تواند کشور را از بحران اشتغال خارج سازد.

اخیرا کشور هایی به صورت آزمایشی شروع به استفاده از بیت کوین در سطح شهر و فروشگاه ها کرده اند. از آنجایی که بیت کوین منحصرا تعلق به یک کشور یا یک بانک ندارد توسط همه قابل استفاده است.لذا گردشگران و توریست ها نیز میتوانند در کشور های مختلف از آن استفاده کنند و دغدغه مالی نداشته باشند.برای نمونه در جشن شکوفه های گیلاس کشور ژاپن در سال گذشته، زیرساخت های بیت کوین برای استفاده روزمره افراد فراهم شد.در نتیجه این امر ۲۶۰ هزار فروشگاه در ژاپن، بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت وجه پذیرفتند.

آماده شدن زیرساخت های اقتصادی بیت کوین جهت استفاده در یک کشور، موجب افزایش سرعت در پرداخت ها، کاهش مقدار فی تراکنش، امنیت و شفافیت تراکنش ها و در نهایت بهبود اقتصاد یک کشور است. استفاده از بیت کوین در صنعت گردشگری نیز یک راه حل ویژه برای بهبود آن است. با توجه به مزایای بیشتری که بیت کوین نسبت به روش سنتی پرداخت ها دارد، توریست ها علاقه بیشتری جهت استفاده از آن دارند.

با استفاده از بیت کوین در صنعت گردشگری ایران، توریست های بیشتری تمایل به بازدید از ایران خواهند داشت و در نتیجه آن، درآمد ایران از این صنعت بیشتر خواهد شد.به گفته رئیس جمهور اگر تنها ۱۰ میلیون گردشگر وارد کشور شود بیش از ۱۳٫۳ دلار درآمد ارزی و ۴ میلیون اشتغال درست می شود، یعنی با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی و اجتماعی می توانیم بیکاری را حل کنیم.

گردشگران در ایران اغلب به دلیل مشکل در خدمات بانکی و مالی، با خود پول نقد به همراه دارند. فراهم کردن بستر اقتصادی بیت کوین و در نتیجه حل مشکلات در خدمات مالی و بانکی علاوه بر جذب بیشتر گردشگران، باعث بهبود اقتصاد کشور نیز می شود. از آنجایی که سیاست اقتصادی حال حاضر ایران در حذف دلار در معاملات با دیگر کشور هاست، بیت کوین می تواند جایگزینی برای آن باشد و در نتیجه به اقتصاد ایران سر و سامان ببخشد.